Macarontårta

Jag kan nog inte säga det för många gånger, jag älskar verkligen Roy Fares bok Sweet! Recepten, de vackra bilderna, så otroligt inspirerande och härlig bok. För mitt födelsedagsfika föra helgen använde jag tre av recepten ur boken, alla med bra resultat (nja, något demolerade tryffeldammsugare) och det var även där jag hittade TÅRTAN. Man kan ha födelsedagsfika utan tårta, men eftersom jag älskar att göra tårtor så missar jag inte ett tillfälle där jag får chansen till att göra det. Oftast har jag gjort olika varianter på prinsesstårtan (denna klassiska godsak) men jag är också en inbiten macarongätare och därför var denna macarontårta något jag absolut ville testa. Jag kan säga att det var ett litet ångestprojekt. Jag har gjort macaronger tidigare med väldigt varierat resultat. Ofta har de "paddat" ut sig, d.v.s. flytit ut på plåten och sett allmänt fula ut. De smakar gott men hade man arbetat med det professionellt hade man gömt de längst in i ett hörn och förmodligen smygit ut med sopsäcken mitt i natten. Men den här gången blev det riktigt riktigt bra och är speciellt stolt över att jag fick till den där lilla "kragen" som finns runt om macarongbotten, det är ett tecken på att man lyckats med smeten.

Lycka till, och som sagt, det kan behövas några gånger innan man får in snitsen och med det här receptet gäller det att vara exakt. I Roy Fares bok finns dl mått utmärkta, men jag väljer att inte sätta ut dem (vill ni ha dem får ni köpa boken) utan rekommenderar hellre att ni köper en hushållsvåg som finns för en hyffast billig pen på Clas Ohlsson eller Cervera.

Men nu kör vi:

Macarontårta efter recept av Roy Fares



Du behöver:

Till macaronbottnar:

45 gram strösocker (gärna ekologiskt)
100 gram florsocker (gärna ekologiskt)
135 gram mandelmjöl (eller skålad finmalen mandel, kan göras i matberedaren eller en mandelkvarn. Numera finns även mandelmjöl att köpas i de flesta välsorterade livsmedelsaffärer)
135 gram florsocker (gärna ekologiskt)
100 gram äggvita (cirka 3 stycken)
3-4 droppar röd karamellfärg (eller om man är jag 7-8...)

Till vaniljkräm:
60 gram äggula (cirka 3 stycken)
60 gram strösocker (gärna ekologiskt)
25 gram maizena majsstärkelse
½ vanljstång (om du har en tahitivaniljstång. Om du har en billigare variant kan du ta i en hel)
250 gram 3%- ig mjölk
15 gram osaltat smör
200 gram vispgrädde

Till garneringen:
Färska jordgubbar (fick tag på säsongens troligen sista svenska från Skåne)
florsocker att pudra toppen med
strössel eller annat att ha på toppen

Gör så här:

Macaronbottnarna:
Sätt ugnen på 145 grader.
Ta fram ingredienserna (och se till att du har allt hemma, är expert på att glömma köpa ingredienser).

Börja med att sikta 100 gram florsocker, det är så himla trist att få florsockerklumpar i smeten.

Blanda sedan ner strösockret.

I en annan bunke blandar du i 135 gram florsocker (även det ska siktas) samt mandelmjöl som också det ska siktas för att undvika större mandelbitar.


Separera äggvitan från äggulan genom att "bolla" äggulan fram och tillbaka mellan skalen tills all vita försvunnit. Man kan också använda händerna.


Och gör nu inte som jag gjorde och släng äggulorna. De kan du använda till vaniljkrämen sen.

Använd en elvisp (eller om du har starka armar en handvisp) och vispa äggvitorna till ett vitt fast skum (vågar du göra testet där man håller bunken upp och ner över huvudet?)

Tillsätt florsocker/strösockerblandningen och vispa till det blir en seg maräng.

Använd sedan en slickepott och rör ner mandelmjölsblandningen i marängen försiktigt.

Ha sedan i karamellfärgen. Jag hade i fyra droppar först och tyckte att färgen blev lite mesig så jag hade i lite extra :)

Fyll smeten i en spritspåse. Det gör du enklast genom att vika påsen över handen och sedan med hjälp av slickepotten få i smeten. Har du en hjälpande hand så är det perfekt och gör arbetet mycket lättare.

Ta fram två bakplåtspapper och rita upp en rundel på vardera 19 cm i diameter. Lägg papprena på plåten och börja sedan spritsa ut smeten på plåten. Har du ingen spits kan du istället bre ut smeten jämnt. Börja med att spritsa i ytterkanterna och arbeta dig sedan in mot mitten.








Grädda bottnarna mitt i ugnen i cirka 20 minuter och låt dem sedan svalna av på ugnsgallret. Var försiktig när du för över bottnen från plåten till gallret. Det yttersta skalet är väldigt skört och går lätt sönder. Är olyckan framme så har du den botten som botten.

Vaniljkräm:
Rör ihop äggulor, socker och maizena i en bunke.


Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna.


Koka upp vanljstången tillsammans med mjölken i en kastrull.

Plocka upp vanilstången (som dus en kan göra vaniljsocker på när den torkat) och vispa sedan ner den varma mjölken i äggblandningen.

Blanda ordentligt och häll sedan tillbaka smeten i kastrullen och koka upp under omrörning. Och håll koll, det tjocknar väldigt fort och risken om man kokar för länge är att det börjar anta smak åt äggrörehållet...inte gott.


Häll tillbaka blandningen i en bunke, tillsätt det osaltade smöret och rör om tills det har blandat sig.

Låt svalna av ordentligt.

Vispa grädde och sila sedan ner (samma sak här, man vill inte ha klumpar i grädden) vaniljkrämen i grädden. Rör om försiktigt tills det blandats ordentligt.

Montering:

Spritsa eller stryk ut vaniljkrämen på undersidan av en av bottnarna, cirka 1 cm från kanten.


Lägg den andra bottnen ovanpå.

Ta fram jordgubbarna, skiva dem hyffsat tunt och täck kanterna med dem.

Pudra ovandelen av tårtan med florsocker. Florsockerströare finns att köpa på bl.a. Cervera och jag tror att t.o.m. jag sett dem på Coop och ICA.

Dekorera med röda vinbär, strössel, eller som jag gjorde med kanderade violer. Servera sedan tårtan inom några timmar.

Och titta så fin den blev, jag är så otroligt nöjd med den. Och god var den också, lagom söt och den där kombinationen av mandel och grädde- fantastiskt!




Lite småtips:
Det går även att ha andra bär runt om som hallon, björnbär, blåbär. Tänk på att anpassa tårtans färg efter bärfärgen. Jag hade t.ex. tänkt, om jag inte fick tag i svenska jordgubbar, tänkt ha en blå tårta med blåbär runt om. Tänk bara på att kolla upp färgens e- nummer på Äkta vara då en del färger kan vara allergiframkallande och inte lämpliga att ge till barn eller andra överkänsliga. Jag kan även tänka mig att man på Alla hjärtans dag, om man har en speciell någon (som jag inte har) så kan man göra tårtan i en hjärtform eller göra två små bakelser i hjärtform. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna!

Kommentarer

  1. Servera tårtan inom några timmar, står det i receptet. Hur många timmar är några? Om jag gör den på fm och ska servera den på efm är marängen fortfarande ok då? Den är tänkt som bröllopstårta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga tre- fyra timmar. Marängen blir blöt av fyllningen efter ett tag men så pass länge ska den hålla. Nu var det ett tag sen jag gjorde den men har för mig att det blev över och att den såg fin ut även dagen efter, det är nog mest att jordgubbarna kan börja se ledsna ut efter ett tag

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg