Red velvet cake

För några veckor sedan hade jag mitt årliga adventsfika (med årligt menar jag att det är andra året i rad, men kommer att göra det till en årlig tradition så god vänner, var ni bjudna i år kan ni räkna med en inbjudan även nästa år) och förutom en massa goda ostar så bjöds det även på lussekatter, pepparkakor, karamelliserade mandlar, chokladkola och två olika tårtor varav en var den här fantastiska Red velvet cake från Roy Fares United states of cakes. Däremot insåg jag att det var lite för mycket att göra två stycken tårtor varför den här fick följa med mig till jobbet till kollegornas stora glädje.

Nu kör vi!

Red velvet cake 12-14 bitar (eller fler, kakan är så hög att man tar väldigt smala bitar)

Du behöver:

Tårtbottnar

350 gram 3%- ig mjölk, ekologisk
20 gram vitvinsvinäger
75 gram röd hushållsfärg (jag hade i 20 gram röd färgpasta och det räckte gott och väl)
480 gram tillsatsfritt eller ekologiskt vetemjöl
450 gram ekologiskt strösocker
30 gram ekologisk kakao
10 gram oraffinerat salt
10 gram vaniljsocker
170 gram osaltat rumsvarmt smör
165 gram ekologiska ägg
7 gram bikarbonat
10 gram vitvinsvinäger

Frosting
110 gram osaltat rumsvarmt smör
600 gram cream cheese (Philadelphiaost)
10 gram vaniljsocker
480 gram ekologiskt florsocker

Gör så här:

Tårtbottnar

Börja med att dra upp ugnen till 180 grader. Smörj och mjöla kanterna på tre runda bakformar, cirka 22 cm i diameter. Täck sedan bottnarna med bakplåtspapper. Har ni som jag bara två, eller en så får man grädda i omgångar.





Blanda sedan mjölk, 20 gram vinäger och röd hushållsfärg i en skål. Jag använde färg från Squires's kitchen som ska vara utan de farligaste färgämnena (som märkena från USA innehåller). Färgen hette passande nog x- mas red.





Blanda mjöl, socker, kakaon, salt och vaniljsocker i hushållsassistenten eller använd elvispen på lägsta hastigheten. Tillsätt sedan smöret och arbeta i fem minuter på låg hastighet.



Tillsätt sedan lite i taget av mjölkblandningen och sist av allt de tre äggen, och så de ett i taget. Blanda tills det blir en fin och slät smet.





Blanda bikarbonat och 10 gram vinäger i en skål och häll ner detta i smeten och blanda väl.





Fördela smeten jämnt i formarna och grädda mitt i ugnen i cirka 45 minuter. Låt sedan tårtbottnen svalna av helt. Under tiden kan du göra frostingen.





Frosting

Vispa smöret fluffigt i en bunke. Mitt tips är att använda hushållsassistenten. Min elvisp fixade inte riktigt att vispa smör och sedan florsocker utan lossnade och brände mig på fingrarna när jag skulle plocka bort den ur vispen.



Tillsätt färskosten och fortsätt att vispa tills det blir en jämn blandning.



Blanda ner vaniljsocker och florsocker och vispa tills frostingen blir ordentligt slät.



Börja sedan montera. Ett tips boken ger är att skära bort toppen på botten för att få en mer jämn yta att smörja frostingen på.





Använd en palett (bilden nedan, snyggt vinklad) eller en vanlig slickepott. Gör du många tårtor så är det ett hett tips att investera i en palett.



Bred ut frostingen på den första botten.



Lägg på botten två och bred på frostingen på denna.



Lägg på sista bottnen och täck sedan hela tårtan med ett jämnt lager av frosting. Jag hade tänkt sätta dit en fin marsipantomte upptill men hittade ingen fin och hann tyvärr inte göra någon heller.



Och så här ser den ut inuti och en liten bit (som jag skar ut hemma för att visa er hur den ser ut inuti).





Så otroligt vacker färg och just nu blev jag sugen på att testa att göra en morotskaka, färga den röd och ha frosting på. Då får man både färgen och den juliga kanelsmaken. Men tillbaka till red velvet cake, otroligt gott men ack så mäktigt!!! Men testa att göra den, det blir väldigt många uppskattande kommentarer!!!


En av mina absoluta favoritjulsånger, vacker och vemodig på en och samma gång



Kommentarer

Populära inlägg