Bläckfisk fylld med chili, ingefära, citrongräs, räkor, cocosnötsgrädde och örter

Bläckfisk är lite speciellt och det är inte riktigt alla som gillar det. Ofta tror jag att man tänker på de där läskiga friterade calamares som man fick utomlands eller köpte i frysdisken när man var liten. Efter att ha rest i både Thailand och i medelahavsområdet har jag dock fått upp ögonen på bläckfisken som råvara, den är både enkel att tillaga och fortfarande relativt billig att inhandla. Det är däremot inte alltid som den finns i fiskdisken varför jag brukar köpa på mig och sedan frysa in. nedanstående recept hittade jag på en annan blogg men istället för att använda småbläckfiskar använde jag en hel stor som jag fyllde. Jag kommer också på slutet komma med lite förslag om hur man kan göra rätten lite bättre.

Bläckfisk fylld med chili, ingefära, citrongräs, räkor, cocosnötsgrädde och örter 2 portioner

Du behöver:
1 gul paprika, finhackad
1 stjälk citrongräs, finhackad
1 cm ingefära, finhackad (jag kommer dock öka på mängden nästa gång)
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 handfull koriander hackad (hälften till fyllningen och hälften till såsen)
1 handfull mynta hackad (hälften till fyllningen och hälften till såsen)
1 tsk krossad chili
1 vårlök/salladslök finhackad
200 gram räkor (behålla några räkor att strö över den färdiga rätten)
600 gram bläckfisk (antingen en hel eller flera små)
tandpetare (om du har mindre bläckfiskar)
1 tsk smakneutral olja (rapsolja, solrosolja)
400 ml cocosnötsgrädde

Gör så här:
Värm upp ugnen till 180 grader.

Börja med att hacka upp alla ingredienser.







Värm upp oljan i pannan och stek paprika, citrongräs, ingefära, vitlök, hälften av koriandern och myntan samt all chili.



Under tiden finhackar du räkorna.



Häll sedan ner de stekta grönsakerna över räkorna och rör om väl.



Dags att rensa bläckfisken. Ta bort tentaklerna och de små vingarna på sidorna. Skölj av och se till att få bort alla hinnor på bläckfisken, en ska bli fin och vit. Tentaklerna och vingarna stekte jag sedan med i pannan och fick följa med i lunchlådan dagen efter.







Använd sedan en tesked och fyll upp bläckfisken med fyllning. Har du mindre bläckfiskar så kan du få igen öppningen med hjälp av en tandpetare.



Stek bläckfisken brun runt om och lägg sedan över i en ugnsfast form och tillaga i ugn 5-10 minuter (för mindre bläckfisk) och 20-25 om man använder en hel stor.



Under tiden har du i cocosnötsgrädden i pannan, låt reducera (utan att koka) tillsammans med resterande kryddor. Och det är här jag skulle vilja ändra i receptet. I asiatiska köket brukar balans mellan sött, salt och surt vara centralt. Mitt förslag är att du i såsen har i lite socker, soja och alldeles innan servering pressar lime över.





Ta ut bläckfisken, skiva den fint.





Jag serverade med udonnudlar till men man kan självklart ta ris. Lägg bläckfisken på nudlarna, häll över såsen och ta da, en snygg och god rätt!!!





Kommentarer

Populära inlägg