Blåbärssylt

Hösten är verkligen en tid när man kan gå ut och fylla sina förråd gratis tack vare den svenska allemansrätten. Jag har som jag tidigare skrivit om ingen längtan att ge mig ut i skogen så för mig räcker det med att köpa frysta bär. Men, på hösten blir man sugen på mer klassiskt svenska bär och då speciellt blåbär. Till min födelsedag ville jag ha en tårta med den smaken men även med toner av lakrits. Själva tårtan kommer i ett kommande inlägg men det här är sylten som står till grund för fyllningen. Men du kan bara göra sylten, äta den som den är tillsammans med pannkakor eller ha i 80 gram smält mörk choklad och röra ihop och sedan ha till en härlig söndagsbrunch.

Bon appetit!

Blåbärssylt

Du behöver:

450 gram frysta ekologiska blåbär
300 gram ekologiskt socker
saft från en ekologisk lime

En desinficerad glasburk

Gör såhär:

Har du egenplockade blåbär, se till att rensa de först. Annars ta fram de frysta blåbären och låt de tina.

Häll de i en kastrull, väg upp sockret och häll detta över bären.







Rör ihop socker och bär och låt koka upp. Småsjud sedan i cirka 5 minuter.





Ta sylten från värmen och kläm ner juice från en lime. Limen kan du med fördel ha rullat mot ett hårt underlag innan för att lättare kunna få ut juicen. Rör om ordentligt.



Desinficera under tiden glasburken genom att lägga den i en hundragradig ugn i 5-6 minuter. Häll sedan i sylten och dra på locket.

Tyvärr missade jag att ta kort på burken så ni får hålla tillgodo med en bra sång.



Kommentarer

Populära inlägg