Vaniljbullar

De gånger jag är ute och reser så brukar jag testa på den lokala maten, det ger mig inspiration att testa nya saker i köket när jag kommer hem och jag älskar också att knata runt i mataffärer utomlands och hitta nya intressanta produkter (halva väskan när jag vänder hem brukar vara fylld med diverse matprodukter). Jag klarar mig länge utan det mesta, men det jag alltid saknar utomlands är bullar i alla dess former. Croissanter och bakelser i all ära, det är gott, men inget slår smaken av en riktigt god bulle tillsammans med en kopp kaffe eller bara tillsammans med ett glas mjölk. Oslagbart! Passade på att baka de här innan semestern och nu på måndag ska jag njuta av stans bästa kardemummabulle då mitt favoritställe öppnar igen, precis lagom till att jag själv går på semester. Men imorgon, imorgon firas det med cava och praliner!

Vaniljbullar 16-18 stycken (receptet kommer från Leila Lindholms A piece of cake, men har gjort om det lite)

Du behöver:

Till bullarna:

1 msk kardemummakärnor (eller 1 msk stött kardemumma)
3 dl 3%- ig ekologisk mjölk, rumsvarmt
50 gram färsk jäst (helst ekologisk)
135 gram ekologisk strösocker
½ tsk salt
150 gram osaltat mjukt smör
1 ekologiskt ägg, rumsvarmt
660-720 gram vetemjöl, ekologiskt och/eller utan tillsatser

Vaniljkräm
5 dl 3%-ig mjölk
1 vaniljstång av bra kvalité
1½ dl strösocker
7 ekologiska äggulor
1½ dl majsstärkelse
50 gram osaltat mjukt smör

Till pensling:
Smält smör
Strösocker

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.

Börja med att störa kardemummakärnorna fint i en mortel. Jag har en kryddkvarn som jag brukar använda och det ska även fungera med en pepparkvarn, men rengör den mellan peppar och kardemummamalande. Lös upp jästen i mjölken och ha i kardemummakärnorna. Ha i strösocker, smör, salt och ägg och blanda ordentligt. Avsluta med att ha i lite mjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg (5-10 minuter på medelsnabbhastighet).









Låt degen jäsa i bunken till dubbel storlek. Enligt receptet skulle detta ta 45-60 minuter, jag ville dock ha lite mer jäskraft (och när du bakar med ekologisk jäst så kan du ibland behöva extra jästid) så hade ut den på bakbordet, mjölade lätt, la på bakduken och jäste den 30 minuter till, d.v.s. sammanlagt 1½ timme.





Under tiden degen jäser gör du vaniljkrämen. Börja med att dela vaniljstången och skrapa ut vaniljfröna. Koka upp mjölken och lägg i vaniljstången och vaniljfröna i kastrullen (ta en stor kastrull på 5 liter). Efter uppkoket lyfter du upp vaniljstången (som du kan göra vaniljsocker utav, kanon att ge bort i present i en fin burk).







Separera gulan från vitan. Om du inte är lika klantig som mig kan du göra maräng på vitorna.



I en bunke vispar du strösocker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt. Det tar en fem- tio minuter beroende på hur kraftfull visp du har.





Slå över den heta mjölken över äggvispen och vispa på.





Häll sedan tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp/sjud under kraftig vispning tills den tjocknat ordentligt. Akta så att inte krämen börjar koka, äggulan koagulerar och istället för en len vaniljkräm får du äggröra med vaniljsmak.Jag använde elvispen. I en kall skål silar du sedan ner vaniljkrämen (detta för att undvika att få klumpar i vaniljkrämen).





Klicka sedan i smöret i vaniljkrämen och rör om tills den blandat sig ordentligt och krämen blivit härligt glansig. Kyl sedan krämen i ett isbad eller i kylskåpet.



Nu har degen jäst klart och du delar den i 18 delar, formar dessa till runda bullar genom att vika bitarna in mot mitten och sedan rullar den mellan handflatorna tills den blir en rund boll (som den här fantastiska filmen visar).











Lägg sedan bullarna med skarven nedåt på en bakplåtsbeklädd plåt. Platta till bullarna lite lätt och låt dem jäsa under en bakduk i minst 60 minuter.





Fyll vaniljkrämen i en spritspåse med en rundtyll (spritsmunstycke), stick en sprits i varje bulle och fyll dem med lite vaniljkräm (nog för att jag är flink i fingrarna men fick lite hjälp med fotograferingen).







Grädda bullarna mitt i ugnen i 7-8 minuter. Ta ut dem och låt dem svalna något.



Pensla bullarna med smält smör, rulla bullarna i strösocker (helst så att det inte kommer socker på vaniljfyllningen, väldigt svårt) låt svalna av helt på ett bakplåtspapper.





Avnjut bullarna med en god kopp kaffe eller ett glas mjölk.



James Bay, vad säger man, så bra!

Kommentarer

Populära inlägg