S'morespaj

I söndags hade jag första träffen med söndagsfikaklubben. Jättetrevligt och jättekul! Från början hade jag tänkt baka en tårta men när antalet närvarande började minska bestämde jag mig för att satsa på paj. Men hur skulle jag välja? Valet blev till slut enkelt. För dryga 15 år sedan var vi i Canada på semester och det är klart en av de bästa semestrarna jag varit på. Otroligt vackert land! Där på en av de sista kvällarna satt vi under Vintergatans glans och grillade marshmallow till s'mores över öppen eld. S'mores är grillade marshmallows som man lägger mellan två kex som man brett choklad på. Så enkelt och så gott!! Så när jag såg receptet på S'morespaj i Roy Fares bok Delicious så var valet lätt- det var PAJEN!!! Och det blev en hit helt enkelt!! Den låter meckig att göra men jag skulle säga att den är relativt enkel och i jämförelse med berömen du får är det värt det :)


S'mores pie 10-12 bitar

Du behöver:

Pajskal

200 gram ekologiska digestivekex
30 gram ekologiskt strösocker
100 gram saltat ekologiskt smör

Chokladtryffel
300 gram 79%-ig choklad av bra kvalité
350 gram ekologisk vispgrädde
40 gram minimarshmallows

Italiensk maräng

130 gran äggvita från ekologiska ägg
75 gram vatten
210 gram ekologiskt strösocker

Gör såhär:


Börja med pajskalet. Sätt ugnen på 200 grader. Kör digestivekexen i matberedare tills de blir ett fint pulver. Saknar du matberedare kan du lägga kexen i en påse, täcka med en handduk och sedan slå med en kavel eller hammare tills du får små små smulor.



Tillsätt socker till smulorna och mixa ihop.



Smält sedan smöret och tillsätt det i smulorna, rör om med en slickepott tills det blandat sig ordentligt.





Ta fram en pajform med löstagbar kant 21-22 cm i diameter och fodra med blandningen. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Ta ut och låt botten svalna ordentligt.







Under tiden den svalnar gör du chokladtryffeln. Börja med att finhacka chokladtryffeln och lägg i en bunke. Koka upp grädden i en kastrull och häll den sedan över chokladen i bunken. Låt stå i några minuter. Receptet säger stavmixer men det räckte att röra om med en slickepott för att blanda. Täck bunken med plast och låt svalna ner till 20 grader i rumstemperatur. Jag har ingen termometer så jag tog på känn och tänkte svalare än huden.











Häll sedan hälften av tryffeln i det avsvalnade pajskalet, strö över alla marshmallows och tryck gärna ner dem lite i tryffeln. Låt pajen stå i kylen tills tryffeln har stelnat. Ta ut pajen och fyll upp med resten av tryffeln. Låt pajen stå i kylen minst 2-3 timmar. Jag lät min stå i kylen över natten och gjorde klart den först dagen efter när det var dags att dekorera med marängen.











Till marängen är det viktigt att du använder keramik eller metallbunke. Risken om du använder en plastbunke är att det kan finnas kvar fett i botten och då blir det ingen maräng. Börja med att separera vita från gula. Och även är gäller ingen gula i vitan för då blir det ingen maräng. Vispa sedan äggvitorna till ett hårt skum (du ska kunna vända bunken över huvudet utan att du kan styla med äggvitor).



Koka upp vatten och socker till 121 grader. Jag har ingen sockertermometer så enkelt sätt är att låta den koka tills alla sockerkristaller löst upp sig och sockerlagen är klar.





Häll direkt och i en tunn stråle ner sockerlagen i bunken och vispa samtidigt med en visp på maxhastighet. Dra ner hastigheten på vispen och fortsätt vispa tills marängen är ljummen.



Ha sedan i marängen i en spritspåse. Är du solo kan du montera spritspåsen över en vattenkanna och sedan ha i marängen med hjälp av en slickepott. Glöm inte att ha i stjärntyllen innan du har i marängen.





Spritsa ut små bollar över pajen eller fördela med hjälp av en spatel. Bränn sedan av marängen med hjälp av en gasbrännare.









Ställ fram pajen och njut! Tänk bara på att det är väldigt mäktig och rekommenderas att man tar en liten bit.






Kommentarer

Populära inlägg