Choklad- och lakritstårta

Det är ingen som följt bloggen som kan ha missat att en av mina favoritsmaker är lakrits. Min absoluta favoritbutik (när det gäller gottis) är Lakritsroten där jag spenderat många kronor. Den här tårtan där receptet kommer från Elisabeth Johanssons bok Lakrits. De som känner mig väl vet också att jag skriver artiklar för en tidning (inte om mat) och hade med mig den här tårtan till fredagens redaktionsmöte. Den blev riktigt poppis och det de flesta gillade mest var den subtila lakritssmaken som smög sig på. Med lakrits ska det vara sådär lagom, är man försiktig smakar det inget, vräker man på för mycket så tar den över. Men här, var den alldeles perfekt!

Choklad- och lakritstårta 8 bitar

Du behöver:

Till chokladbotten:


3 ekologiska ägg
3 dl ekologiskt strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 dl ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl
1 dl ekologisk kakao
2 tsk ekologiskt bakpulver
1 dl 3%- ig ekologisk mjölk
Smör till springformen

Choklad- och lakritsfyllning:

150 gram mörk choklad, 56-64%
1 1/2 dl ekologisk vispgrädde
3 tsk lakritspulver
1 1/2 msk ekologisk ljus sirap
45 gram ekologisk rumstempererat saltat smör

Ganacheglasyr:

200 gram mörk choklad, 64-70%
2 dl ekologisk vispgrädde
40 gram ekologiskt rumstempererat saltat smör

Till dekoration:

Färska blåbär, hallon, björnbär eller körsbär

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader. Använder du en springform så har de teflonyta och det räcker att du smörar formen, annars smörar och bröar du. Formen ska vara 19-20 cm i diameter och ha en kant som är minst 7 cm.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt i en bunke.





I en annan bunke blandar du vetemjöl, kakao och bakpulver. Sikta gärna ner ingredienserna så slipper du få klumpar i smeten.





Värm upp mjölken till strax under kokpunkten och häll ner den i äggfluffet. Vänd (vispa inte, då vispar du ut luften) sedan ner de torra ingredienserna med hjälp av en slickepott och blanda alltsammans till en jämn smet.







Häll i och fördela smeten jämnt i formen och grädda mitt i ugnen i 50 minuter. Låt kakan stå i formen i några minuter och vänd sedan upp den på ett fat med formen kvar. Låt kakan svalna under formen och dela den sedan i tre bottnar.










Då jag delade på kakan dagen efter så plastade jag in den under natten, fungerar finfint





Hacka chokladen till fyllningen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde, lakritspulver och sirap. Vispa tills lakritsen har lösts upp. Häll lakritsgrädden över chokladen och rör om tills all choklad har smält. Låt blandningen svalna till cirka 45 grader. Tillsätt smöret och blanda ihop.















Lägg ihop tårtan med fyllningen mellan bottnarna. Jag hade även fyllning på den översta tårtbotten. Ett litet tips, den understa botten vänder du på så att baksidan hamnar inåt, på så sätt får du en finare och inte så tråkig botten om tårtbotten tippar över.







Hacka chokladen till glasyren och lägg den i en bunke. Koka upp grädden, häll den över chokladen och rör om tills all choklad har smält. Tillsätt smöret lite i taget och vispa eller mixa tills allt smör har smält. Låt glasyren svalna en aning och täck sedan tårtan med den. Mitt tips är att ställa in glasyren i kylen så att den stelnar lite. Min bara rann och det var svårt att få till en fin yta. Ställ sedan in tårtan i kylen och låt den stelna.











Dekorera sedan tårtan på valfritt sätt. Jag körde blåbär då jag tycker det passar utmärkt tillsammans med choklad och lakrits.




Den här låten, så fantastisk, jag får rysningar

Kommentarer

Populära inlägg