Kaffetips i Amsterdam

Det är intressant det här med intressen hur de utvecklas, dels av slumpen men ibland genom ett möte. Hade någon för två år sedan sagt till mig att jag skulle skriva ett blogginlägg om mina favoritställen för kaffe i Amsterdam hade jag nog skrattat, likadant om man sagt att jag för en dryg vecka sedan skulle gå en kaffebryggarkurs på Johan & Nyström tillsammans med min kompis C (som inte ens ingick i min kompiskrets för två år sedan) så hade jag sett det som ett stort skämt. För två år sen drack jag inte ens kaffe och tyckte det var blä och i år ska aeropressen, vågen och handkvarnen med till Sitges. Men det här med slumpen, började dricka kaffe efter att jag började på Androuet som ett sätt att inte tappa energin och för att motverka blodsockerfall (som hos både mig och storebror leder till extremt taskigt humör) och sen utvecklades smaken när jag träffade mitt ex men skulle idag säga att jag nördat ner mig i det klart mycket mer än honom. Så vad följde också med i väskan från Amsterdam, en liten handvevad kaffekvarn och en clever dripper. Och flera flaskor specialöl, lyckades i misären efter att mina skor gått sönder i regnet hitta en butik med över 1200 sorter specialöl som heter De Bierkoning och ligger på Paleisstraat 125. Bl.a. Hittade jag ett öl bryggt av fem kvinnor. Fram för mer sånt i en värld som annars domineras av män. Japp, inser att jag inte har typiska kvinnliga intressen.



Men besök den butiken när ni är i Amsterdam och för all del någon av kaffetipsen nedan:

Rijksmuseum



Japp, kanske fel att börja med kaffe på museum men på Rijksmuseum hade de ett fik i stora entréhallen ( man behöver inte lösa biljett för att fika där) där de hade egen bönblandning bestående av bl.a. bönor från Etiopien. In kom en kopp cappuccino med fint skum, bra syra utan beskhet och extra plus för den lilla mandelkakan som kom med. Själva museet var fint, men alldeles för mycket folk så man tappade lite i upplevelse.

Scandinavian embassy



Fick tips av min kollega från Androuet om det här stället som ligger vid Sarphatipark (är man vid Rijksmuseum tar det cirka 10 minuter att gå, annars går spårvagn 3 förbi precis utanför. Stället ägs av en kille som tidigare jobbat på Drop coffee inne på Söder i Stockholm och man har även deras kaffe i sortimentet. Inredningen är snyggt skandinavisk och vad jag förstod har man byggt inredningen själv ( även om du inte behöver utnyttja gärna toaletten som ser ut som ett gammalt hederligt utedass). Enkel kort meny med allt kaffe man behöver. Tog en stor latte och min mamma tog deras te med Ingegärd och citron. Kaffe var otroligt gott, len, rund smak och ingen bitterhet. Beställde även in smörgås med ost och fick in hederligt tunt surdegsbröd med espressosmör ( den idén ska jag sno, lite espresso och lite osaltat Bourdiersmör, mmmmmmm) och vad jag tror var Svarta Sara. Mamma hade först inte tänkt ta någon smörgås men ångrade sig och tog in äggsmörgåsen som serverades på surdegsbröd med en kräm gjord på bl.a. getyoghurt och kaviar, med pocherat ägg, tunt strimlad purjolök och gurka. Till det en skiva lax som var bland den "godaste laxen jag någonsin ätit" enligt mamma. Vi ska försöka kopiera succén hemma! Stort plus att de använde ekologisk mjölk och gjorde bröd och allt på plats. Sånt måste man bara gilla! Det är värt den lilla omvägen! Fick också tips om coffeeshop.co.uk där vi kaffenördar kan nörda ner sig ordentligt i redskap och annat.

Wolvenstraat 23



På lördagen så drack vi hotellets kaffe och ja, vad ska man säga, äckligt. Snabbt som sjutton skulle vi hitta ett bra café (inte coffeeshop) och ta en kopp. Men var går man? Vi hittade in på Wolvenstraat 23 (mitt bland de 9 gatorna), slog oss ner i soffan invid fönstret, beställde in varsin latte och en toast, fick in latten, den var inte Scandinavian embassy klass men riktigt bra och satt som en smäck. Toasten satt också fint i det regnoväder som härjade i Amsterdam hela helgen vi var där. Vi besökte det här cafét en gång till och kan också tipsa om Marqat som ligger på hörnet på samma gata som säljer huvudsakligen ekologiska varor. Något man saknar i Sverige (det finns småbutiker med ekologisk inriktning men här var i stort sett alla varor ekologiska).

Screaming beans



Också det här cafét låg bland de 9 gatorna men på Hartenstraat 12. Även här fikade vi två gånger. Första gången bara en fika med en god kopp kaffe och en superbt god och knäckig chocolate chip cookie som smälte i munnen. Andra gången tog vi varsin juice med jordgubbar och apelsiner ( mumsfilibabba) och en varm smörgås med buffelmozzarella, tomater och någon slags basilikaröra som dels var utbredd på smörgåsen och sedan droppats över smörgåsen och sedan hade man avslutat med svartpeppar. Det fick bli en flat white to go, som tyvärr var lite bitter men latten första dagen var kanon. Nackdelen med stället är att de inte tar kontanter och i regnet vill man inte jaga bankomat. Fördel är att de säljer och det var här jag köpte clever drippern och kvarnen.


Så här glad blev jag av kaffe!

Kommentarer

Populära inlägg