Ricottaröra på rostat bröd

Ibland blir inte saker som man tänkt sig. Jag hade till förrätt på påskdagen tänkt göra friterade zucchiniblommor med ricottarörefyllning men blommorna hade sett sina bästa dagar och fick snabbt improvisera fram något nytt och det blev ricottaröra på rostat bröd som fick gratineras i ugnen. Det blev lika bra det och det bästa är att det blev röra över som får agera förrätt ikväll då jag tänkte använda den som fyllning i endivesalladsblad. Receptet är Paolo Robertos och som vanligt tänkte jag skriva, har jag i lite extra parmesan och har jag bytt ut skinkan mot kalkon då jag inte gillar fläskkött.

Ricottaröra på rostat bröd 6 portioner

Du behöver:

100-150 g ricotta
100 g rökt kalkon (Hagby har äntligen börjat sälja rökt kalkon som smörgåspålägg)
1 st ekologiskt ägg, uppvispat
1 msk olivolja
1 dl parmesan, färskriven (eller mer om man är ost-o-man)
salt
svartpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på grillfunktion 200 grader.

Börja med att låta ricottan rinna av i en sil eller en silduk.



Vispa sedan upp ägget.



Finhacka kalkonen, riv pamesanosten (jag tog på finrivsidan men tror att grovrivet funkar lika bra). Ha alla ingredienserna i en skål, häll på olivoljan och rör om. Smaka av med salt och peppar.







Ta sedan ett gott bröd, rosta ( eller smörstek), ta en klicka på rejält med röra och kör in i ugnen cirka fem minuter tills den blir lätt gratinerad och servera direkt.







Det funkar även att ha röran i endivesalladsblad. Klicka då i röran i de avskölja bladen och ha i ugnen i cirka fem minuter på 150 grader.





Kommentarer

Populära inlägg