Havtornssylt

Jag har aldrig varit någon person som gillat att gå ute i skogen, plocka bär och tycka att det är mysigt. För mig är skogen (trots att jag är uppvuxen med den runt hörnet) varm, svettig och fylld med mygg som biter halvt ihjäl en. Därför blir man tacksam att det finns bra bär att handla i fryshyllan som man kan göra egen sylt av. Fördelarna med att göra egen sylt är dels att man slipper alla konstiga e- ämnen (tittade på en burk ekologisk blåbärssylt och la tillbaka den, på en innehållsförteckning som borde innehålla enbart blåbär och socker tittade jag på en som var fem rader- äckligt), du kan reglera sockermängden, det är godare och framför allt ruskigt enkelt. Nu senast gjorde jag havtornsmarmelad- god och syrlig och valde att kombinera ihop den med en lite sötare cheesecake.

Men nu kör vi!

Havtornsmarmelad


Du behöver:
225 gram ekologiska havtorn
140 gram råscker

en desinficerad glasburk

Gör såhär:

Börja med att ta fram de frysta havtornen och låt de tina.



Väg upp sockret, häll havtornen i en kastrull och häll på sockret.





Rör om så att socker och havtorn blandar sig väl.



Låt koka upp och sänk sedan till medeltemperatur och koka i fem minuter.



Under tiden desinficerar du burken genom att stoppa in den i ugnen som är uppvärmd till 100 grader. Låt den ligga där tills den blir het, ta ut den och fyll upp med den varma sylten och sätt på locket direkt. Voila! Snabbt, enkelt, gott och mindre socker än vanlig sylt!




Kommentarer

Populära inlägg