Aroniamarmelad

Tror aldrig jag haft så här långt uppehåll från att skriva, det har fortfarande varit fullt upp nu under hösten, roligt men det betyder att bakningen legat lite åt sidan. Nu i helgen bakade jag dock min födelsedagstårta och fick upp lusten att skapa igen (receptet på tårtan kommer också snart) så nu blir det lite mer liv i luckan. Hösten har också ägnats åt att gotta ner sig i svamp och bär som kommer. Aroniabär är det nya svenska superbäret som lyfts upp de senaste åren. Bäret är rikt på antioxidanter och jag tror att många sett busken men inte tänkt på att det kan användas. Ser du busken i det vilda observera allemansrätten och plocka längre ifrån en trafikerad väg (dryga 50 meter) så ska det funka. Jag köpte mina bär på Bondens marknad här i Stockholm.



Det här receptet har jag hittat på Mitt kök:s hemsida.

Aroniamarmelad

Du behöver:
250 gram aroniabär
0,25 dl citronsaft från en ekologisk citron
0,25 dl vatten
2 dl socker

En burk, desinficerad (gör du lättast genom att lägga glasburken i ugnen några minuter på 100 grader, låt svalna av)

Gör så här:

Börja med att rensa och skölj bären.

Lägg dem sedan i en kastrull och koka upp tillsammans med citronsaften och vattnet.



Saknar man citronpress som jag gör så är ett tips att få ut saften lättare att rulla citronen mot ett hårt underlag och sedan pressa ut saften.





Tillsätt sedan sockret.







Låt koka i ytterligare 20 minuter och gör inte som jag och lämna kastrullen obevakad, den hade en tendens att koka över ganska så rejält.



Häll upp marmeladen på burk. Sätt på locket och låt den svalna ordentligt innan du bevarar den i kylen eller ett kallskafferi.



Kommentarer

Populära inlägg