Linscurry i röd cocos

Vissa av er är redan tillbaka på jobbet igen efter en förhoppningsvis underbar sommarsemester. Jag njuter fortfarande av mina lediga dagar och återgår till jobbet i slutet av augusti. Mitt mål för hösten är att testa att äta vegetariskt i en månads tid (ska dock bli stockholmsveggo och äta fisk), det ska nog gå bra, men vet att jag kommer att sakna att äta hamburgare. Åh, vad spretigt det här blev, men den här rätten var extremt bra att ha i matlådan. Jag hade nog velat ha den lite mer kryddig och tipsar därför om att skiva färsk chili fint och ha i grytan.

Linscurry i röd cocos 4 portioner

Du behöver:

2 vitlöksklyftor
1-2 tsk röd currypasta
ekologisk rapsolja
4-5 dl vatten
2 dl ekologiska torkade röda linser
4 dl ekologisk cocosmjölk (en burk)
2 msk ekologisk tomatpuré
1/2 blomkålshuvud (250 gram)
Havssalt och färskmalen peppar
Ett par nävar frusen spenat
1 ekologisk limefrukt

Gör såhär:

Hacka vitlöken och fräs den i en stekpanna tillsammans med currypastan i någon minut.



Ha i vatten, sköljda röda linser, cocosmjölken och tomatpurén.



Låt puttra under locket på glänt i 10 minuter.

Under tiden skär du blomkålen i små buketter och tillsätt grytan.











Låt koka 10 minuter till. Smaka av med salt och peppar och ha sedan i spenaten.



Servera curryn med naanbröd och limeklyfta. Samt ris om du vill ha, jag tyckte det var minst lika gott att skopa upp grytan med brödet.


Kommentarer

Populära inlägg