Sötpotatisgratäng

Sötpotatis har snabbt seglat upp som en favorit här hemma hos mig, det är relativt billigt, mättande och man kan göra samma saker som man kan med "vanlig" potatis med den skillnaden att sötpotatis inte innehåller stärkelse och man får därmed inte de där frasiga pommes fritesen, men däremot en lite djupare smak. Längre fram i höst ska jag testa att göra en sötpotatispaj. Receptet nedan är skapat av Hugh Fearnley- Whittingstall- fantastisk matkreatör!

Sötpotatisgratäng 6 portioner

Du behöver:
1 kg sötpotatis, skalad och skivad i tunna skivor (2-3 mm tjocka)
2 tsk olivolja
3 vitlöksklyftor (eller mer), finhackade
1/2- 1 röd chili (för att ta reda på styrkan, skär av spetsen och ta mot tungan. Spetsen är den minst starka delen så bränner det där, anpassa mängden efter det)
250 ml vispgrädde
Havssalt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.



Börja med att skala och dela sötpotatisen i två. Jag skivade sedan min i matberedaren då det dels går fortare, men sen får man också sådär tunna bitar som man vill ha. Jag skivade samtidigt ner både chili och vitlök.





Ta sedan en stor skål som du för över sötpotatis, vitlök och chili(jag underskattade klart mängden) häll på olivolja och grädde och rör om tills det blandat sig väl.

För över allt till en lättoljad gratängform av storlek större och sprid ut sötpotatisblandningen jämnt (det var här jag missade och hällde i grädden i det här skedet, du ska göra det i steget ovan) i formen.











Lägg in gratängen i ugnen i 40-50 minuter tills sötpotatisen är helt mjuk och den är gyllene och lätt krispig upptill. Vill man ha den lite extra krispig, låt den stå på grilleffekt 1-2 minuter.



Servera tillsammans med kyckling eller varför inte prova att steka på lite halloumi?



Den här låten är magisk

Kommentarer

Populära inlägg