Kantarellpizza

Snart närmar sig årets pizzahögtid- nyårsdagen. Varför inte testa att göra egen pizza, deg har jag lagt ut recept på tidigare och nedanstående recept går snabbt och smakar smaskens! Och på nyårsdagen är det pizzafestival på bästa Babette. Och på nyår kommer jag att vara hundvakt igen så jag och mina håriga dejter samt familjen ska äta gott och vid tolvslaget släppa iväg våra thailändska lyktor med önskningar inför det nya året. Vad jag kommer önska, det håller jag för mig själv...

Kantarellpizza 4 portioner

Du behöver:
Kantareller cirka 600 gram
1 burk ekologisk créme fraiche
En bit comté/gruyere, grovriven (valfri mängd men runt 2-300 gram)
Färsk timjan
1 lök, valfritt (jag testade utan och det funkade det med)

Gör såhär:

Börja med att sätta ugnen på 275 grader. Sätt in plåt eller baksäten i ugnen, det är viktigt att pizzan får värme både ovanifrån och underifrån.

Ta fram pizzadegen och kavla ut den antingen i en rektangelform eller till fyra runda småpizzor på ett bakplåtspapper.





Ta bort den värsta smutsen från kantarellerna och knaperstekt de i smör (har du lök steker du den tillsammans med svampen).



Täck med hjälp av en slickepott pizzabotten med créme fraiche. Fördela sedan svampen över pizzan, färsk timjan (bara bladen och de fina stjälkarna, annars kan det bli rätt obehagligt att äta). Ha sedan på osten.





Ta ut plåten, dra över pizzan på plåten utan att bränna handen och baka mitt i ugnen 5-6 minuter tills pizzan fått färg. Ta ut pizzan och servera med sallad.





Kommentarer

Populära inlägg