Pavén

Och så här blev den, min pavé.

Jag inser att jag och min ugn inte har blivit riktiga kompisar än och jag tror snart att vi ska avsluta vår vänskap. Den är väldigt ojämn, ibland händer ingenting och sen så poff så blir det helt plötsligt såhär. Suck, två dagar och bränt bröd, men, och det här är ett stort men, det blev en väldigt tjock skorpa, men smaken i sig är inte påverkad utan det blev ett riktigt gott bröd. Sen blev det också två stora bubblor i brödet, inte heller det är så bra, men, även här ett stort men, fick ett tufft Wall-E bröd istället.

Kommentarer

  1. Jag har haft en del problem med vad jag beskriver som "trasigt inkråm" på pavén och likande bröd tidigare, men jag helt och hållet blivit av med det genom att knåda för hand.

    //P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att jag är lite lat och tycker att det är skönt att låta assistenten sköta jobbet, men kan kanske kan köra de sista fem minutrarna för hand. Jag testar, ska sätta en ny pavé idag, och se om det blir någon skillnad.

      /Alexandra

      Radera
    2. Jag kör för hand hela vägen. Jag tror att det är viktigt. Dessutom är det helt beroendeframkallande. Vad kör du för mjöl?

      Radera
    3. Jag körde faktiskt de sista minutrarna för hand, mjölet yrde över hela köket men det var en helt underbar känsla att arbeta med händerna och tyckte att brödet fick en helt annan "glans" än den haft när man bara kör i assistenten. Har börjat gå över till att använda Orga kvarn, helt underbar textur, som silke och sammet i ett.

      Radera
    4. Nästa gång kör du för hand hela vägen. Fontän, surdeg, vatten. Ganska lång autolys, minst en timme. Saltet i efter autolys, om det inte är väldigt grovt. Knåda ihop den tills den börjar få slät, lite torr yta. Då knådar du i intervaller - 3 till 5 minuter vila och några vikningar, bara fram till ytan börjar spricka och visa apelsinhud, då vilar du lite till. Sist lägger du den "på rygg" på mjölat bord och spänner upp den genom att knyta ihop den som en blomma med sex blad, och sen rättvänt spänna in sidorna mot botten. Det är inte alls nödvändigt att spänna upp pavédegen sådär när den ska vila, med det ger en bra feedback på hur bra struktur den fått.

      Radera
    5. Vi fick testa för hand på kursen, det är som sagt latheten som tar över. Mitt salt är rätt grovt , har en kompis som är bagare som fixat det oraffinerade saltet till mig så det går nog i innan autolysen. Nu blev jag jätteinspirerad att bara använda vänsterns nästa gång. Tack för tipsen! De tas tacksamt emot!

      Radera
    6. Skulle gärna köpa salt. Jag kan tänka mig att köpa 10 eller 25 kilo. Vet du om det går att ordna?

      Radera
    7. Lite osäker på det, hon brukar köpa in det till den kurs hon har och jag fick bara ett kg, så tyvärr, hade jag kunnat fixa det så hade jag gjort det. Jag tycker däremot att det borde gå att köpa någonstans, speciellt om man är flera som går ihop och köper tillsammans

      Radera
    8. Jag slängde ut frågan, hon beställer från ett företag som heter Bageriprodukter, men där måste man ha företag för att beställa. kanske kan fråga lite snällt om hon kan beställa till dig också, jag har precis lagt en beställning till mig på en hel påse för 200 kr (tror det kan vara 5 kg påsar).

      Radera
    9. Nej, man kan handla hos Bageriprodukter som privatperson. Jag mailade och frågade. De verkar dock inte ha något salt utan tillsatser. Jag mailade och frågade om det också, men fick inget svar, vilket jag tolkar som att de bara har salt med antiklumpmedel. Det går tyvärr inte att se från deras websida/produktkatalog.

      Radera
    10. Skumt, för jag vet att hon använder samma salt som Sébastien Boudet har. När jag får påsen lägger jag ut en bild på den här med namn.

      Radera
  2. Brödet ser ju ändå gott ut när du skurit en skiva!

    Hoppas att inbjudan till Vårkvällen på måndag den 26 kommit fram till dig!

    He bara en adress så jag skickde till Ineze och dig ihop, vet inte riktigt vems adress det är.

    Hör gärna av dig, om ni kommer eller inte.

    Trevlig helg
    Anncathrinead

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inget fel på smaken, ska göra ett nytt försök idag och hoppas att det blir bättre den här gången. Övning ger färdighet =)

      Inbjudan har kommit (det är min adress)och har meddelat mamma, men tyvärr kan ingen av oss komma. Det hade varit jättekul och jag (vi) blir gärna inbjudna nästa gång det är kundkväll!

      Detsamma, hoppas du är ute och njuter av det fins vädret.

      Alexandra

      Radera
  3. Jag har alltid undrat varför Sébastiens salt inte klumpar sig. Det gör nämligen mitt tillsatsfria salt... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan lite elakt, du tror inte att det är det franska grova saltet som är det han använder och de borde ha tillsatsfritt salt, såg att de hade Bordmills mjöl i sortimentet (som är tillsatsfritt) och som Bagarlandslaget använder

      Radera
    2. och så går det en fredag kväll, Nord mills menar jag

      Radera
  4. Nord Mills mjöl utan askorbinsyra är inte tillsatsfritt. Det innehållet amylas för att skynda på mognaden (åtminstone vissa batcher). Det gör det till ett dåligt väl om man vill använda sig av riktigt långa jästider. Det var inte elakt heller, jag tror inte att Sébastien använder ett salt med tillsatser, och jag gör det inte heller, men jag har problem med klumpar. Jag löser problemet. Det gör säkert han också. Men allt han gör ser så enkelt ut. Det är skillnad på amatörer och proffs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går bara efter deras reklam där de hävdar att det är tillsatsfritt. Är väl samma sak där att jag är amatör och inte insatt i allt. Men det är jättebra att veta och jag använder inte ens det mjölet.
      Problemet med nätet är att glimten i ögat inte alltid når fram och jag ser också att jag glömde smileyn ovan ( ;) ) ibland trycker jag på skicka innan jag hunnit läsa igenom.
      Håller med men man kan inte heller jämföra sig med någon som arbetat med det i 20 år heltid när man själv kanske bara hinner baka två gånger i veckan

      Radera
    2. Var hittar du reklam där de säger att det är tillsatsfritt? Det finns reklam där de säger att det är utan askorbinsyra, men jag har inte hittat något ställe där de faktiskt påstår att det är utan tillsatser.

      Radera
    3. Är det korsförhör på gång? Jag vet inte, såg någon reklam på nätet för några månader sedan.

      Radera
  5. Det är verkligen inget korsförhör! Vad har jag för rätt? ;)
    Kolla här, och läs citaten från Niklas och Mattias längst ner på sidan och fråga dig sedan varför du (som jag gjorde) tror att mjölet är utan tillsatser... Det är skickligt gjort, det måste du erkänna.
    http://www.nordmills.se/Aktuellt/Nyheter/Vetemjol-utan-askorbinsyra/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara jag som har en dålig dag. Men du har helt rätt, men det är riktigt smart marknadsföring och här var jag så lycklig över att Mattias använder tillsatsfritt mjöl ( handlar allt bröd där som jag inte bakar själv). Men det är jättebra att få veta sånt här, för det är inte alltid man som konsument uppmärksammar sånt och måste erkänna att jag är duktigare på tillsatser i maten än i bakningen. Själva anledningen till att jag startade bloggen var ju att få veta mer och få tips!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg