Bakad chokladmousse med karamelliserade nötter

Nyår är den där dagen när det gamla ska spolas bort och det nya firas in. Man gör nyårslöften och önskar sig ett bättre år. Mitt år ska innehålla mer bakning och matlagning än vad 2015 gjorde och nyårslöfte nummer 2- mer smink. Mitt 2015 avslutades i moll, efter en jobbig höst på jobbet med mycket projekt och även pluggande sa hjärnan och kroppen ifrån och har ägnat mycket av ledigheten åt att fundera och sova, mycket sova. Ska börja göra saker jag älskar- och vad älskar jag- mat och sötsaker. Det är kul och det är för mig avkoppling. Så surdegen står på uppvaknande, bullar ska bakas i veckan och nya projekt på gång. När jag är i balans så tänker jag kakor, jag tänker textur, jag tänker smakkombinationer, jag tänker experimenterande.

Men till dess så kör vi ett redan beprövat recept som kommer från Roy Fares. Ursprungligen innehöll den karamelliserade macadamianötter men eftersom jag tycker de smakar gödsel så bytte jag mot hasselnötter. Efterrätten är otroligt maffig men unna dig gärna en kopp gokaffe till- det lyfter hela upplevelsen! För övrigt en av de bästa efterrätterna jag ätit någonsin!


Bakad chokladmousse med karamelliserade nötter 6 portioner

Chokladmousse
80 gram choklad 70 % av bra kvalité
80 gram ekologiskt smör saltat
3 stycken äggvitor från ekologiskt ägg
2 stycken äggulor från ekologiskt ägg
45 gram strösocker till äggvitorna
25 gram strösocker till äggulorna

Topping
2 1/2 dl ekologisk grädde 
50 gram ekologiska hasselnötter
160 gram ekologiskt strösocker 
30 gram ekologiskt smör
Ekologiska hallon

Gör så här:
Använd riktigt bra choklad. Jag gillar chokladen från Malmö chokladfabrik. De som känner mig vet att jag gärna arbetar utan onödiga tillsatser i maten och den här chokladen är den enda jag hittat utan sojalecitin.



Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med smöret över vattenbad eller i micron, 30 sek i taget. Vattenbad är när man har choklad och smör i en keramik eller stålbunke över en kastrull med kokande vatten. Metoden hindrar chokladen från att brännas vid.





Vispa upp äggvitorna och socker till ett fast skum. Vispa alltid äggvitor i en metall- eller keramikbunke. I plast finns det risk att det finns fettrester kvar och då har äggvitan svårt att "fasta till sig".
Vispa äggulor och socker till en fluffig kräm. Är man lat som jag så kan man använda vispen från äggvitorna utan att diska emellan.







Vänd ner chokladblandningen i äggulorna med en slickepott. Rör om så det blandar sig.





Häll hälften av krämen i äggviteskummet och rör om några varv, tillsätt sedan resten av krämen och rör till en jämn smet.






Fyll hälften av krämen i 6 st formar och baka 10-12 min på 175 grader i varmluftsugn/ 200 grader i vanlig ugn.




Låt formarna svalna och fyll sedan i resten av krämen. Låt stå i kyl för att sätta sig i ca 2 timmar.


Låt dom stå framme minst 15 min innan servering. 

Karamelliserade nötter:
Börja med att rosta hasselnötterna så att du får bort skalet där bitterheten sitter. Häll upp nötterna på en plåt, rosta på 175 grader varmluft/200 grader i vanlig ugn i 10 minuter. Ta ut dem, häll i en linnehandduk och gnugga bort skalet så gott det går.






I en torr och varm panna, strö ett tunt lager med socker. När det smält, häll på mer och fortsätt så tills allt socker är i pannan är smält. 





När sockret fått en fin karamell färg, häll i alla nötterna och rör försiktigt med en träslev, tillsätt smöret och se till att det smälter ordentligt i pannan. Ha koll på det hela tiden, det går riktigt fort och jag höll på att bränna mina hasselnötter.





Häll allt över bakplåtspappret och låt svalna. Grovhacka nötterna.





Servera desserten med nötter och vispad grädde. Ha gärna lite hallon till som extra piff.






Favorit i repris:

Kommentarer

Populära inlägg