Saffrans créme brûlee

I somras lyssnade jag på Alice Teodorescus underbara sommarprat och blev väldigt glad när hon blev framröstad att vara en av vintervägarna. Om sommarens program, om den duktiga flickans revansch, var bra så var vinterpratet fantastiskt. Det handlar om kärlek, på vår tids syn på kärlek och vår strävan att vi vill ha den men samtidigt vara självständiga, om vår strävan efter något vi tror är bättre,matt vi ser kärlek som konsumtion men kanske det viktigaste; att man i en relation är vi men även att man behåller sitt jag. Man gör saker gemensamt men behåller det som är ens eget, den egna kärnan. Förhållanden är svåra, de prövar oss och får oss att tappa tålamodet. det lyfter oss och gör oss starka. Liksom Alice Teodorescu tror jag, till skillnad från mina yngre dagar när jag trodde att den stora passionen var det eftersträvansvärda, men jag tror numer på den kärlek som långsamt växer fram, där man lär känna varandra, kanske inte lika romantiskt, men är det inte vad alla vill- att gifta sig med sin bästa vän?

Innan det händer så får jag lägga min kärlek på annat. Mina intressen bakning, fotografering och skrivande och fyra,för allt på min älskade brorson. Och ni som missat hennes vinterprat så finns länken längst ner. Avnjuts bäst med det här recept!


Saffrans créme brûle 4 portioner

Du behöver:
1 vaniljstång
80 gram äggula (cirka 4 stycken)
80 gram strösocker (använd gärna ekologisk)
400 gram ekologisk vispgrädde, 40%
0,5 gram finfin saffran
Råsocker till bränningen


Gör så här:
Dag 1
Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Tahitivanilj är det bästa (och hade lyxen att använda det den här gången), men jag tycker att det går lika bra med andra vaniljstänger. Det viktigaste är att det är vaniljstång och inget annat.







Separera äggulan och vitorna. Jag gillar att använda händerna (lite kladdikladd) men man kan även stjälpa äggulan mellan skalen tills all vita har försvunnit. Var försiktig bara då gulan lätt går sönder. Har du tänkt använda vitan till något annat rekommenderar jag att du separerar vitan i en och sedan häller över vita för vita i en annan bunke. Skälet till detta är att om du får i äggula i vitan och har tänkt göra maränger så är det kört sen, inget fett i vitan. Så separera vitan och äggulan över en bunke och häll sedan över vitan i en annan bunke innan du on nästa ägg o.s.v.



Väg sedan upp sockret och vispa socker, äggulor och vaniljfröna tills allt socker har smält (d.v.s. man kan inte se kristallerna längre.Färgen ska under vispningen gå från mörkgul till ljusgul och smeten ska kännas len.





När sockerkristallerna har försvunnit så är det dags att hälla i grädden, lite i taget. Så börja med att väga upp grädden, häll i grädden lite i taget i äggsmeten och rör om tills smeten gått ihop.





Jag använder saffranspistiller då jag upplever att de har mer smak men det går lika bra att använda pulver. Jag mortlar mina pistiller och rör sedan ner dem i smeten.









Plasta in bunken och ställ in i kylen över natten.



Dag 2
Sätt ugnen på 100 grader.

Rör om i bunken för att få upp vaniljfröna som kan ha sjunkit ner i botten. Det är trist om alla frön koncentreras till en form.



Fördela smeten i fyra ugnsfasta formar och ställ sedan formarna i ett vattenbad. Jag brukar hälla på vattnet efter att jag ställt in plåten i ugnen. Långpannan med vatten i och formar brukar vara rätt svår att hålla stabil och det är lätt att det kommer i vatten i formarna då brûlen förstörs.



Grädda i ugnen 1½ timme eller tills brûlen har "stannat" och håller ihop även om du skakar den (den ska ha gått ihop lite som en mousse och är inte så "vobblig"). Ta ut brûlen ur ugnen och låt den svalna. Jag brukar använda en stekspade och lyfta ut formarna en och en, för det är samma sak här, det är jättelätt om man inte är stadig på handen att det kommer i vatten i formarna om man lyfter ut hela långpannan på en gång.



Låt svalna och plasta sedan in brûlen och ställ in den i kylen i några timmar så att den stabiliserar sig ordentligt.

Dags att bränna av:
Strö över råsocker jämnt i formen och bränn av med en brännare. Har du ingen brännare går det bra att köra på ugnen med grillfunktion och ha formarna relativt högt upp. Du får då ha örnkoll på formarna då det är lätt att det bränns vid. Billigare brännare finns att köpa på bl.a. Clas Ohlson. Nu ska smeten ha blivit kall och len och när du bränner av den bildas en sockerskorpa. Knacka lätt med en sked och hör ett helt underbart ljud.







Kommentarer

Populära inlägg