Chiapudding med cocos och lime

Mitt hälsosamma år började en bit in på 2016. Efter en stressig höst på jobbet sa både kropp och sinne ifrån och försöker nu trappa ner och gå tillbaka till sånt jag älskar. Har tagit upp simningen igen och efter att ha bortprioriterat vissa saker kommer ugn och spis att börja gå varm här hemma igen(hå hå, dagens sämsta skämt). I det ingår också att testa nya saker (eller mest nya saker då jag mest kört gamla favoriter här hemma). Veckan har gått åt till att spana i min samling av receptböcker och hittade det här receptet i Leila Lindholms senaste bok The Fresh Foodie. Det är så himla kul att hon lyfter fram det mer nyttiga och det ekologiska i en boken. Jag tror att boken finns med på årets bokrea så missa inte!!! Har även sett Sébastien Boudets böcker så spring och köp!!! Är det kö kan du äta den här chiapuddingen!

Chiapudding med cocos och lime 4 portioner

Du behöver:

6 msk ekologiska chiafrön
4 dl cocosmjölk (grundreceptet menar nog den feta cocosmjölken men jag använde den lite mer magra, chiafrön är redan från början kaloririka)
1 knivsudd vaniljpulver (hade i vaniljsocker, det blir lite sötare)
Skal av 1 ekologisk lime

Bär Jag valde blåbär men du kan gärna blanda hallon, blåbär och hallon. Ta frysta tinade men helst färska

Agavesirap eller honung om du vill ha lite mer sötma

Gör såhär:

Häll ner chiafröna i en skål.



Riv över limezest. Viktigt att du inte tar med det vita på skalet då det blir bittert. Jag använder alltid mitt microplanerivjärn som fungerar perfekt.



Ha i en knivsudd vaniljpulver/vaniljsocker.



Häll över cocosmjölken och rör om ordentligt så att samtliga chiafrön täcks av cocosmjölken.





Låt stå i kylen i cirka en timme. Rör om då och då då chiafröna ibland vill klumpa ihop sig.

Rör sedan ihop bären i en skål och ha eventuellt över honung eller agavesirap. Använder du agavesirap, var försiktig då det är väldigt sött.

Ta ut chiapuddingen, skeda upp i glas och servera toppat med bär. Njut och tänk på att det både är gott och nyttigt!



Kommentarer

Populära inlägg