Hamburgerbröd

När jag säger min favoriträtt så brukar folk skratta eller tycka att jag har smak som en femåring. Men en riktigt bra hamburgare, det är inte mycket som slår det. Varje gång jag besöker Griffins steakhouse tänker jag att jag ska variera mig men deras burkare är så grym och pommesen är grymma så det slutar alltid med att jag alltid beställer den. Annars är jag bananas i Frick & Hagbergs Reuben, gott bröd, högrev, pepparrotssenap och surdeg. Det vattnas i munnen när jag tänker på den. Det blir hamburgare lite då och då hemma men brukar ha lite svårt för att köpa hamburgerbröd ute (Bageri Petrus på Swedenborgsgatan gör riktigt bra på briochedeg som man får förbeställa) då de innehåller lite väl mycket ingredienser. Så blev riktigt glad över att snubbla över det här receptet signerat Sebastien Boudet. Det bästa av allt, det var riktigt enkelt att göra! Nu är inte jag så sugen på hamburgare efter att ha legat sjuk i influensa några dagar men kan alltid passa på att förgylla någon annans dag med det här receptet :)

Hamburgerbröd Cirka 15 stycken

Du behöver:
5 dl ekologiskt mjölk (så fet så möjligt, köp gärna gammaldags mjölk)
750 gram ekologiskt och/eller tillsatsfritt vetemjöl
20 gram oraffinerat havssalt
50 gram ekologisk honung
1 ekologiskt ägg
100-200 gram friskt bubblande surdeg
10 gram ekologisk jäst (kan utesluta om man vill jäsa brödet bara på surdeg)

Gör såhär:
Det är viktigt att alla ingredienser är rumstemperade, i annat fall måste degen först kämpa för att komma upp i en högre temperatur och jäsningstiden drar ut.

Blanda i alla ingredienser i bakassistenten och rör tills degen har gått ihop. Blanda helst ut jästen i mjölken, detta för att undvika tråkiga jästklumpar i degen.



Täck bunken med en fuktig köksduk och låt den vila i en timme för autolys (autolys är ett moment innan själva knådningen som tillåter mjölet att absorbera vätskan ordentligt).



Stjälp ut degen på en ren bänk. Knåda degen någon minut i maskin och låt den sedan vila 15 minuter till under en fuktig köksduk.





Dela degen i små bitar som vardera väger 90 gram. Ska du göra korvbröd väger du upp de på 70 gram. Forma degbitarna till runda små bollar som du trycker till lite lätt upptill. Pensla eventuellt lite vatten på toppen på bröden och doppa dem i din favoritfröblandning.





Låt hamburgerbröden jäsa till dubbel storlek i en avstängd ugn i mellan 30-35 grader, Försök hålla fukten på bröden med hjälp av en blomspruta. Jäsningen kommer att ta 2-3 timmar om du använt jäst och 8-9 timmar om du bara använt surdeg.







Ta ut bröden ur ugnen. Dra upp temperaturen till 220 grader (varmluftsugn) och grädda sedan bröden tills de blivit gyllenbruna. För mig tog det cirka 10 minuter. Och voilá, små söta knappbröd. Så vad väntar du på, köp hem lite sjysst högrevsfärs som du bara saltar och pepprar och steker på. Servera med god ost och tomat.



Alla hjärtans dag i all ära. En av mina favoriter Hozier släppte sin nya video för Cherry wine idag som tar upp den dåliga sidan med kärlek , den som inte alltid syns eller som syns men folk inte vill se, misshandel av kvinnor. Fortfarande år 2016 så är hemmet den farligaste platsen för en kvinna att vara och även om du tror "han skulle aldrig" så vet du aldrig




Kommentarer

Populära inlägg