Torsk med tomat, halloumi och dill

Har ni liksom jag blivit lite hemmalata, börjat äta lite väl mycket hämtmat och godis? Jag insåg för några veckor sedan att jag börjat dra på mig lite Coronavikt och har sakta börjat äta nyttigare och träna. Konstigt nog att trots att man är hemma hela tiden nästan så är man ändå lite för lat för att fixa något. Därför blir jag alltid glad när jag hittar enkla recept. Som det här som jag hittade hos Coop. Självklart tyckte jag att det var alldeles för lite ost och tycker även att rätten skulle gynnas av att osten gratinerades i ugnen så har jag om lite småsaker (som alltid). Originalet serveras med bulgur men inser att jag är mer en potatismänniska. Att jag har ekologisk potatis är för att potatis är en av de mest besprutade grödorna som finns.

Torsk med tomat, halloumi och dill 2 portioner

Du behöver:

Torskrygg, 250 gram
Passerade tomater, en burk
Finrivet citronskal från en citron
Svartpeppar
Salt
Halloumi, 200 gram
Dill, en halv kruka

Potatis, ekologisk

Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Koka potatisen i saltat vatten under tiden du fixar fisken.

Lägg torsken i en ugnssäker form och krydda med salt och peppar. Tänk på att halloumi är relativt salt så ta inte för mycket av detta.





Häll över tomatsåsen över fisken och tillaga mitt i ugnen tills fisken nått en innertemperatur på 46 grader, detta tar cirka 20 minuter. Ta ut efter halva tiden.




Under tiden river du halloumi och efter 10 min, ta ut fisken och ha på halloumi. Sätt in fisken i ugnen igen.






Ta ut fisken och dekorera med dill samt riv över citronskal.





Servera tillsammans med potatis.


Kommentarer

Populära inlägg