Frittata på mitt sätt

Jag har tidigare skrivit om min aversion gentemot ägg. Efter en GI- diet för några år sedan då man bara åt ägg, ägg och så lite mer ägg gjorde att jag kände att min äggkvot var uppfylld för flera år framöver och bara doften av äggröra fick det att vända sig i magen på mig. Nu håller jag på att vänja in mig vid ägg igen och har under sommaren fastnat för att göra frittata, en slags omelett som man fyller med potatis, kött, kryddor, tänk pyttipanna men täckt med ägg. man tar det man har hemma och gillar. Jag har hitills kört kalkon (både rökt och ugnsstekt), potatis och salt och peppar. Men man kan slänga in andra sorters kött, kryddor, grönsaker m.m. Bara fantasin (och smaklökarna) sätter gränserna.

Nu kör vi:

Frittata på mitt sätt
Du behöver (till en portion)
1 potatis
100 gram kött
1 ägg, ekologiskt
1 msk mjölk
salt
peppar
parmesanost (västerbottenost ger också en god smak)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.

Börja med att skala och koka potatisen. Har du potatis kvar sedan söndagsmiddagen är det ännu bättre (och fortare).

Låt potatisen svalna lite innan du skär den i mindre bitar. Skär även köttet i mindre tärningar, har du smörgåspålägg i så skär dessa i mindre bitar.

Börja med att lägga köttet i botten av en ugnsform. Har du en keramisk form behöver du inte smörja, har du en emaljform så bör du smörja (har jag lärt mig).

Lägg sedan på potatisen och varva sedan kött och potatis i formen.

Gör iordning äggstanningen genom att blanda ägg, mjölk, salt och peppar och vispa ihop lite lätt.

Häll äggstanningen över potatisen och köttet. Tryck ner kött och potatis så att den täcks av äggstanningen så mycket som möjligt.


Grädda i ugnen i 20- 25 minuter eller tills den har fått färg. Ta då ut frittatan och riv parmesanost över (ta en bra sort utan en massa konserveringsmedel i, är det en bra parmesan ska det inte behövas. Och man kan hitta sådana sorter i den vanliga osthyllan).

Lägg in i ugnen tills osten smält och fått färg i ugnen.

Ta ut och servera med en liten sallad till. Och voilá, en snabb, enkel och nyttig vardagsmiddag där du också tar tillvara dina matrester! Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg