Kärleksmums

Jag brukar alltid säga att allt skit kommer i kluster av tre, för mig har det nu varit att jag inte längre har någon jag tyckte mycket om, projektet på jobbet går inte riktigt som det ska och i torsdags när jag skulle starta min dator för att redigera och skriva artiklar så startade inte min dator. PANIK!!!!! Först tänker man satanigatan alla bilder (och skämsmössa på, arbetar med informationshantering och bevarande av information), insåg idag att jag säkerhetskopierat relativt nyligen så bilderna finns kvar men måste göra om arbetet med att sortera upp efter år och månad (hello OneDrive, varför inte använda molntjänster om de finns?) men alla bilder jag tagit till bloggen och alla artiklar och underlag till kommande artiklar som jag har tagit fram i egenskap av redaktör i en branschtidning är borta. Nu är frågan om jag ska spendera pengar på att lämna in den och få ut mina filer? Blir efter sommaren. Så nu sitter jag vid min nya dator som jag var och köpte imorse och tänker att jag tamejhundan ska bli bättre på att säkerhetskopiera och att spara i molnet, varför inte nyttja tekniken när den finns? Och om min teori håller så kan det bara bli bättre från och med nu, jag kommer hitta någon ny att tycka om, projektet kan ta nystart efter sommaren och jag sitter ju redan här med en ny dator och med fullständig fotosamling!


Receptet kommer från Roy Fares och hans bok Delicous!

Kärleksmums 10-12 bitar

Du behöver:

Kaka

150 gram ekologiskt smör
45 gram ekologisk kakao
180 gram vetemjöl
10 gram ekologiskt bakpulver (jag har köpt Renée Voltaires)
3 gram oraffinerat salt
3 st ekologiska ägg
220 gram ekologiskt strösocker
50 gram rumsvarm ekologisk mjölk
50 gram ekologisk rapsolja

Frosting
80 gram rumsvarmt ekologiskt smör
50 gram rumsvarm créme cheese (Philadelphia)
120 gram ekologisk florsocker
20 gram ekologisk kakao
3 gram oraffinerat salt
25 gram kallt starkt bryggkaffe

Garnering
50 gram mörk choklad av god kvalité
Riven ekologisk cocos

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker fluffigt i en bunke.





I en annan bunke siktar du ner kakao, mjöl, bakpulver och salt.





Smält smöret och rör försiktigt ner det tillsammans med olja och mjölk i ägg och sockerblandningen.



Rör sedan ner de torra ingredienserna tills det blandas ordentligt.







Ta fram en bakform som är cirka 24 cm i diameter, täck botten med bakplåtspapper och smöra kanterna.



Häll ner smeten i formen och fördela jämnt. Grädda mitt i ugnen i cirka 45 minuter. Jag täckte över kakan med folie de sista 20 minuterna då kakan började bli lite väl mörk. Känn eftersom med en sticka så att kakan är väl genomgräddad. Låt svalna en stund och ta sedan kakan ur formen så att den får svalna helt.










Jag gjorde bottnarna dagen innan. När bottnarna svalnat ordentligt så plastade jag in de

Frosting
Börja med att vispa smöret och färskosten fluffig. Tillsätt florsocker, kakao och salt. Vispa sedan blandningen tills den är helt slät. Tillsätt slutligen kaffet och vispa tills det blandats in ordentligt.









Ha över frostingen i en sprits. Är du solo så använd gärna ett stöd för spritspåsen (som man kan köpa antingen på nätet. Numera har även en del affärer spritspåsar i sitt sortiment). Ska du inte dekorera med en gång lägger du in spritspåsen i kylen tills användning.





Med hjälp av en palett fördelar du sedan frostingen jämnt över kakan.





Hacka sedan chokladen och strö den över cocosen jämnt över kakan.





Servera och njut!





Hur mycket gillar jag inte James Bay!!!???!!!!



Kommentarer

Populära inlägg