Naanbröd

Japp, nu var det ett tag sen jag uppdaterade bloggen (och har dåligt samvete för det här receptet hör ihop med linsgrytan jag hade för länge sen) så vad har jag gjort? Har haft semester som inneburit en miniresa till Marstrand, semester utanför Barcelona som innebar en massa god mat, gott vin och sol och så har jag hängt med min otroligt söte brorson. Har även testat köttmarknaden Tinder och insett att jag verkligen hatar nätdejting och inser varför jag varje gång jag testar det vill spy på det. Och så har jag gjort planer för hösten och kommer förutom bloggen att fortsätta artikelskrivande, lära mig att sticka och så ska jag starta en supperclub men med fika med mina vänner. Så full rulle med andra ord- men det är så jag gillar det!

Naanbröd 12 stycken

Du behöver:
1/2 paket ekologisk jäst
1/2 dl ekologisk rapsolja
4 dl vatten
3/4 tsk salt
1 tsk ekologiskt strösocker
600 gram ekologiskt eller tillsatsfritt vetemjöl

Gör såhär:

Sätt ugnen på 250 grader.

Börja med att smula jästen i en bunke. Häll på oljan och vattnet och rör om tills jästen löser sig. Ha sedan salt, socker och mjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Lät jäsa 60 minuter (ekologisk jäst kräver längre jästid).











Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 delar. Dra, banka eller kavla ut de till avlånga naanbröd. Det gör inget om de blir lite ojämna, det ska ändå se hembakt ut. lägg bröden på ett bakplåtspapper (sex stycken bröd på varje papper). Låt jäsa i 15-20 minuter till innan de ska in i ugnen.







Grädda bröden mitt i ugnen i 5-6 minuter tills de poppat upp och fått lite färg. Låt svalna på galler. Frys ner det bröd du inte kommer att använda.



Vill man kan man variera naanbrödet och baka in vitlök i det eller ha på en god ost under de två sista minuterna i ugnen.

Kommentarer

Populära inlägg