Fried rice med tofu, ägg och grönsaker i regnbågens färger

Ibland måste saker kanske växa fram och ta sin tid att mogna långsamt för att bli bra. För drygt ett år sedan snubblade jag över en låt av Florence + the machineom jag la till i en av mina Spotifyspellistor, sen har den listan fyllts på med en låt till och en låt till tills jag i veckan tänkte att nu kanske jag ska lyssna lite mer noggrant. Så underbart bra, lite halvrasslig röst, fantastiska texter och snygga kompositioner. Det kanske är så, att ska något bli bra, så kanske man ska ge det tid att mogna till, växa långsamt, ge det en stabil grund så att det håller sen. Dessvärre tror jag inte att den principen gäller för tofu. Jag brukar gilla fried rice, men inser att tofu inte riktigt är min grej. Receptet är från Niklas Ekstedts och Henrik Ennarts bok Den blå maten som beskriver mat från planetens blå zoner, d.v.s. zoner i världen där människor blir väldigt gamla och där man tror at det är en kombination av mathållning och livsstil.



Fried rice med tofu, ägg och grönsaker i regnbågens färger 2 portioner

Du behöver:

200 gram ekologisk tofu, hård
5 dl ekologiskt kokt ris
5 dl solrosolja till fritering
2 msk ekologisk vitlök, finhackad
1 stor ekologisk morot, tärnad
10 sockerärtor, tärnade
1 ekologisk chilifrukt, skivad (testa gärna styrkan på chilin genom att skära av den spetsiga änden och ta mot tungan, bränner det till ordentligt var försiktig med chilin, den spetsiga delen är sen minst heta)
1 msk solrosolja till stekning
1 ekologiskt ägg
1 msk sojasås

Till majonnäsen:

3 äggulor
2 msk risvinäger
1 tsk oraffinerat salt
1 msk ekologisk dijonsenap
1/2 dl solrosolja

Gör såhär:

För att då en fastare konsistens på tofun lägger du den i en sil eller ett durkslag i kylen 12 timmar innan du ska tillaga maten. Jag gjorde detta 8 timmar innan och det fungerade lika bra.

Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Du kan även förkoka riset några timmar innan.

Skär tofun i 2x2 cm stora kuber.



Dags att fritera. Och var försiktig, het olja är inget man vill ha på sig och absolut inga barn i närheten! Värm oljan i en kastrull till 160 grader. Testa gärna med en bit tofu att oljan blivit tillräckligt het, börjar biten bubbla är det tillräckligt hett. Fritera tofun i cirka 4 minuter under omrörning. Perfekt om du har en hålslev eller en stekspade av metall. Tofun ska få en jämn färg på ytan men fortfarande vara vit på insidan. Plocka upp tofun ur oljan och låt de rinna av på hushållspapper.





Min majonnäs gick åt skogen men hade turen att ha butikslagad majonnäs hemma. För dig som vill testa så vispar du äggulor, risvinäger, salt och dijonsenap. Tillsätt solrosoljan i en jämn stråle försiktigt under konstant vispning. Om majonnäsen blir för tjock, tillsätt vatten.

Tillbaka till maten. Skär upp grönsakerna. Stek de sedan i en stekpanna i 1 msk solrosolja utan att de får färg.





Tillsätt riset och blanda väl.



När riset blivit varmt skjuter du det åt sidan av pannan och tillsätter 1 ägg. Hacka sönder ägget under stekningen är när det är klart så blandar du ihop det med riset och grönsaker.









Tillsätt tofun och sojasåsen. Och värm på om det behövs.





Servera med majonnäsen vid sidan av. Själv förstod jag inte poängen med majonnäs. Andra gången hade jag istället på koriander och pressade över lime. Minst lika gott, om inte godare, och framför allt nyttigare.



Kommentarer

Populära inlägg