Ångad fisk med limeblad och citrongräs med kokosris

Efter en lång period där jag kanske inte varit så road av matlagning eller tagit mig tiden började jag för några veckor sedan att börja gå igenom min samling av kokböcker och hittade en hel drös med recept som jag vill testa- både gamla klassiker men också gamla klassiker med lite nya smaker. Nedanstående recept stod på menyn när finaste vännen var här på besök, en vän som också kommer att få agera lite testkanin under hösten. Det jag kan känna spontant med receptet är att jag hade velat ha lite lite hetta till och skulle tipsa om att försiktigt strö lite finhackad röd chili över innan servering alternativt att göra en sås med fisksås, birdseyechili och vitlök och kanske lite ingefära och att ha som sås.
Receptet kommer från Lotta Lindgrens Om jag var din hemmafru.

Ångad fisk med limeblad och citrongräs med kokosris 4 portioner

Du behöver:

Till fisken:
600 gram fiskfilé av vit fisk, msc märkt
4 stjälkar citrongräs
En näve färska limeblad
1 lime

Samt 1 lime till serveringen

Till riset:
3 dl ris, ekologiskt
1 burk ekologisk kokosmjölk
3 dl vatten
En nypa oraffinerat salt
4 limeblad (kan uteslutas)

Gör såhär:

Fisken:
Börja med att salta fiskfiléerna lätt på varje sida.



Skär limebladen tvärs över ett par gånger.



Använd en bred kniv eller något trubbigt och krossa citrongräset. Dra det sedan isär i långa flisor.




Ta fram din bambusteamer (jag köpte min på Ica för cirka 60 kr).  Lägg först ut limebladen och sedan citrongräset. Lägg sedan fiskfiléerna ovanpå tillsammans med en lime skuren i klyftor.





Lägg på locket och placera steamern ovanpå en kastrull kokande vatten.



Ånga tills fisken delar sig i lameller vid lätt tryck.



Kokosriset:
Måtta upp riset, vatten och saltet i en kastrull. Tryck ner limebladen.



Koka som vanligt ris men med något lägre värme, knappt 20 minuter eller tills riset tagit upp all vätska.



Servera riset tillsammans med riset och limen som du pressar över.






Kommentarer

Populära inlägg