Kaneldrömmar

Inser att det nästan är två år sen jag uppdaterade sist, jag kommer så sakta att börja ta upp bloggen igen, men i väntan på det publicerar jag de recept jag bakade för två år sedan. den här är från Roy Fares finaste bok Delicious. och ni som inte varit på Mr. Cake än- gå, det är kakhimlen och ni stöttar också världens bästa Roy! För de som känner mig så vet ni att jag har många järn i elden men försöker hålla kanalerna renodlade så är ni intresserade av konst och lettering är det Lettering by Alexandra som gäller.

Kaneldrömmar 50 kakor

Du behöver:
125 gram rumsvarmt ekologiskt smör
240 gram ekologiskt strösocker
270 gram ekologiskt och/eller oraffinerat vetemjöl
3 gram hjorthornssalt
8 gram vaniljsocker
90 gram ekologisk rapsolja

Du behöver för att rulla kakorna i:
85 gram råsocker
6 gram malen ekologisk kanel

Gör såhär:

Sätt ugnen på 160 grader varmluftsfunktion. Har du "vanlig" ugn gäller 185 grader.

Vispa det rumstempererade smöret fluffigt och vitt tillsammans med strösockret. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Arbeta dock inte degen för länge, den får gärna vara lite "sandig" i konsistensen.






Blanda råsocker och kanel i en skål. Dela degen i 50 jämnstora bitar (cirka 15 gram per kaka). Forma degen till runda bollar som du sedan rullar i kanel- sockerblandningen.





Lägg ut bollarna glest på en bakplåtsbeklädd plåt (räkna med minst två plåtar). Platta till dem lite lätt med en gaffel och grädda mitt i ugnen i 20 minuter, kakorna ska bara få lite lätt färg.



Låt svalna av och förvara sedan torrt. Själva karaktären på kakan ska vara fluffig och att den nästan smälter i ugnen.


Kommentarer

Populära inlägg