Taco med sötpotatis, svarta bönor och cashewnötter

Det här receptet har jag tagit inspiration från ett recept från Coop.se men som vanligt så har jag ändrat om lite. Jag är inte helt ett fan av torra kryddor och använder hellre färska där det går. När det gäller tortillan så har jag gjort de själv efter det här receptet av Jonas Cramby , dock upplever jag att degen kan bli lite torr så öka gärna mängden mjölk med åtminstone 1/2 dl och oljan brukar jag värma upp tillsammans med mjölken.

Det här gick också supersmidigt att göra. Jag bjöd hem min bäste vän på middag en barnslig vardagskväll och var ärligt lite lat så istället för guacamole så körde vi bara tärnad avokado- det funkade lika bra. Skulle också kunna tänka mig att ha färsk chili till serveringen om man önskar lite extra hetta.

Taco med sötpotatis, svarta bönor och cashewnötter (4 portioner)
Ugnen på 225 grader (200 varmluft)

Du behöver:
800 gram sötpotatis
400 gram kokta svarta bönor, sköljda
70 gram naturella cashewnötter

Marinad:
1 msk sambal oelek
4 st vitlöksklyftor, krossade
3 msk rapsolja eller annan smakneutral olja
Salt

Till servering:
2 salladslökar, skuren
0,5 kruka färsk koriander
2 msk sesamfrön
2 avokado
Gräddfil
2 lime i klyftor
Tortillabröd

Gör såhär:
Börja med att köra igång ugnen. Skala sötpotatisen (har du ekologisk sötpotatis kan du behålla skalet och bara putsa upp den lite) och skär den sedan i 1 cm stora tärningar. Lägg sötpotatisen, de svarta bönorna och de grovhackade cashewnötterna på en lite djupare ugnsplåt. Glöm inte att ha ett bakplåtspapper i botten för att slippa skrubba ugnsplåt i evigheter.
Ha på ingredienserna till marinaden direkt på plåten och rör runt. Se till att det blandas ordentligt.
Salta.






Rosta mitt i ugnen till potatisen är mjuk, cirka 20-30 minuter. Jag brukar ta ut och testa en tärning med en sked, är den mjuk så är det klart (och testa på en av de större bitarna). Rör gärna om på plåten efter halva tiden.



Under tiden sötpotatisen är inne i ugnen kan du fixa med tortillabrödet.






Skär upp salladslök, avokado, lime, riv koriandern grovt och höll upp sesamfrön och ta fram gräddfilen.



Ta fram ett tortillabröd, på med sötpotatis och sedan topping i valfri mängd.







Kommentarer

Populära inlägg