Valnötskaka

I fredags gick en av mina favoritkollegor på föräldraledighet och det har dels varit lunch ute med jobbet men jag ville göra nåt själv för henne så bestämde mig för att baka en liten kaka. Hade sett det är receptet i senaste numret av BAKA nr 2/2013 och var lite sugen på att testa det och det här tillfället var perfekt. Formen är i form av en rod och är utav märket Nordic ware (märket finns bl.a. på Bagaren och kocken, på NK glas & porslin i Stockholm och på Fiorina), helt perfekta då man slipper använda ströbröd och får en vackrare yta på kakan. Men det är inte det som är det viktiga utan att det snart kommer att komma ett litet mirakel till världen och det är alltid värt att fira!!!

Tyvärr gick kakan sönder lite när jag tog ut den ur formen, men den fick två tummar upp ändå.

Och lite långsökt på tal om att gå sönder så har jag den här veckan också insett att hur mycket något än tar emot och gör ont så måste man släppa taget för att må bättre själv. Det kanske inte är det man vill eller det man hoppades på men för ens egen skull måste man göra det. Med andra ord har f.d. pojkvännen inte hört av sig och jag tror inte längre om att han kommer att göra det, även om en del av mig fortfarande hoppas på att det finns en fortsättning.

Men det var inte det jag skulle skriva om utan den fantastiska valnötskakan till bästa kollegan!

Nu kör vi!!!

Valnötskaka
Du behöver:
100 gram grovhackade valnötskärnor
5 gram malen kanel
100 gram ekologiskt strösocker (testa öven att experimentera med ströråsocker)
200 gram rumsvarmt osaltat smör
80 gram brun farin, strö
150 gram ekologiskt strösocker
3 ekologiska ägg, rumsvarma
5 gram bikarbonat
5 gram bakpulver
15 gram vaniljsocker
360 gram vetemjöl, gärna ekologiskt och tillsatsfritt
150 gram ekologisk gräddfil

Förbered genom att ta fram ägg och smör i god till, gärna kvällen innan.

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka valnötskärnorna


och blanda de med kanelen och 100 gram socker. Ställ blandningen åt sidan.


Vispa smör, socker och farinsocker fluffigt.


Blanda sedan i äggen, ett i taget. Rör ihop väl.


Rör ihop mjöl, bikarbonat, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.


Förbered med att ställa bunken med smet, mjölblandning och gräddfil bredvid varandra. Dags att blanda ihop!


Blanda ner mjöl och gräddfil omväxlande. D.v.s. blanda först ner mjöl, sen gräddfil, rör tills det blandat sig med smeten ordentligt. och börja sedan om tills allt mjöl och gräddfil blandats ner.




Smeten blir ganska "kompakt" och inte alls så rinning som exempelvi sockerkakssmetar blir.


Vänd sedan ner valnötsblandningen i smeten.




Smörj och bröa bakformen du ska använda. Se till att inga smörrester är kvar som på bilden, då blir kakan lite småomysig just där.


Klicka ner smeten så jämnt du kan i formen.


Grädda längst ner i ugnen i en timme, kontrollera gärna med provsticka om kakan är klar. D.v.s. stick ner en kniv eller liknande, fastnar inget är kakan klar.


Låt kakan svalna något innan nu stjälper upp den. Och et voilá, så här ser den ut:






Lycka till!!!

Kommentarer

  1. Säger bara Åhhhhhh..........
    Låter supergott! Socker kaka är så gott och valnötter en annan stor favorit, det bara MÅSTE vara fantastiskt gott! Den sockerkakan ska jag absolut göra!
    Tusen tack för receptet!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Den var supergod, jag skulle även tänka mig att ha lite choklad istället för kanel för att få lite maryland cookie sockerkakakänsla.

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg