Valnötscookies

För några veckor sedan fick jag frågan av en kollega när min tröstätningsperiod skulle komma, ni vet när någon gör slut och man bara proppar i sig massa onyttigheter. Tack och lov att jag är rätt kräsen när det gäller godis. Och på mig har det slagit helt annorlunda, istället för att frossa så har jag börjat löpträna mer (älskar den här stripen av Berglins) och så har jag fått en viss besatthet av städning. Har röjt ut i skåpen hemma, slängt en hel del, skänkt bort lite kläder, ska sälja lite kläder och framför allt sparat en massa plats och fått bättre ordning. Jag säger bara det, plastbackar- världens bästa uppfinning!!!

Men, baklusten har börjat komma tillbaka och snart kommer jag nog att sätta en ny surdeg igen (måste bara köpa nytt mjöl igen då jag fick problem med mjölbaggar- igen...) och så är jag väldigt sugen på att göra rulltårta och även besöka Bisou bisou där man kan köpa rulltårtebitar som ser ut som små konstverk. Underbart! Men innan jag kommit så långt och den här veckan ska jag även till Göteborg och sen jobba till helgen så kommer här ett recept på världens godaste cookies från BAKA 2/2013 (i butik nu med en massa andra smarriga recept). Så nu kör vi!

Valnötscookies cirka 20 stycken

Du behöver:
100 gram osaltat smör
20 gram ljus sirap
50 gram vatten
70 gram havregryn
120 gram vetemjöl, ekologiskt eller tillsatsfritt
1 dl tranbär (torkade)
100 gram grovt hackade valnötter
160 gram ljust muscovadosocker (men testa även med råsocker eller mörkt muscovadosocker)
10 gram bakpulver
1 krm salt

Dekorera med
100 gram tillsatsfri mörk choklad (Coop har en i sortimentet, bild kommer nedan)
50 gram hackade/bankade valnötter

Gör så här:
Börja med att dra upp ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna av.


Blanda ihop sirap och vatten


och slå sedan blandningen över smöret och rör ihop.


Väg och hacka valnötterna (ett alternativt sätt att hacka finns nedan)




och blanda sedan ihop alla torra ingredienser (inklusive valnötterna). Nyp gärna muscovadosockret som gärna klumpade sig udner blandningen och man vill inte ha en stor klump socker i kakan.


Slå sedan vätskan över och arbeta ihop till en kladdig deg.




Klicka ut degen på ett bakplåtspapper, inte för tätt, jag tror jag hade 12 "klickar" på en plåt.


Låt grädda i ugnen i cirka 15 minuter

Någon som behöver städa ugnen?!?

Och låt sedan svalna av innan du dekorerar.


Dags att dekorera:
Smält chokladen i ett vattenbad. Vattenbad är när du ställer en skål med choklad över en kastrull med kokande vatten. På så sätt undviker du att bränna chokladen som du kan göra genom att smälta den direkt i kastrullen.




Under tiden chokladen smälter så kan du passa på att hacka valnötterna. Och här är det andra sättet att göra det på. Lägg dem i en påse och banka på med en bred träslev eller liknande.




Doppa kakorna kakorna till hälften i chokladen och lägg dem på bakplåtspapper.




Strö över valnötterna relativt omgående så att de fastnar på kakorna. Låt dem sedan stelna innan du njuter av dem!


Och så här blev de:


Jag skulle kunna tänka mig att doppa dem i vit choklad istället. byta ut valnötterna mot hasselnötter eller mandlar istället eler varför inte pistagenötter. Bara att experimentera järnet!

Kommentarer

Populära inlägg