Chimichurri

Om det här receptet har jag en historia som är två historier egentligen. Förra sommaren var jag på semester i Spanien och fick den godaste köttbiten jag ätit i mitt liv, med denna fantastiska sås till. Till det ackompanjerat med en sallad med gurka och finhackad rödlök och koriander med en dressing av rödvinsvinäger, olivolja, salt, lite socker och limejuice.

För några veckor sedan så gjorde jag en upprepning av rätten till min pojkvän, sedan gjorde vi den tillsammans på Valborg och sen gjorde han slut och sen dess har jag inte gjort den. Min förhoppning är fortfarande att nästa gång jag gör den och varje gång efter det är tillsammans med honom. Det eller så motbevisar han att vägen till mannens hjärta går via magen... Och just nu känns det som att det lutar mot det sistnämnda...

Receptet är i alla fall från Pluras program Pluras kök Spanien och är ruggigt enkelt att göra.

Chimichurri

Du behöver:

1 klyfta vitlök, grovhackad
1/4 gul lök, hackad
1 dl bladpersilja, grovhackad
1 ½ dl koriander, grovhackad
½ dl oregano, grovhackad
1 dl olivolja
2 msk rödvinsvinäger
1 msk limejuice
Havssalt, helst oraffinerat
Torkad chilipeppar, hackade

Jag valde att dubbla mängden rinnande ingredienser, framför allt då jag gillar en mer lös sås.

Börja med att hacka ihop vitlök och lök. Jag gjorde i matberedaren men är du flink med kniven funkar det också.




Mortla sedan lökarna till en jämn smet.


Hacka sedan örterna (jag mätte inte utan höftade och gillar man en krydda mer än en annan kan man ta i mer av den. Var dock försiktig med koriandern som har en tendens att ta över).


Blanda ner örterna i löksmeten.


Häll sedan ner olivolja, vinäger och limejuice i morteln och blanda ihop.




Smaka av med salt och den hackade chilin. Och smaka verkligen av så den inte blir för stark men inte heller för mesig.

Jag körde sedan såsen i matberedaren då jag ville ha den mer slät. Hos pojkvännen använde vi stavmixern.

Servera sedan till en god köttbit, kyckling eller fisk. Eller till vegetariskt, funkar till allt!

Kommentarer

Populära inlägg