Kokostoppar

Ibland vill man bara att bakning ska gå snabbt, vars gott och den där sockerkicken man behöver. Cocostoppar är enkelt men ofta upplever jag att de är alldeles för stora varför jag ville göra små och söta, sätter behovet in kan man bara ta en till! Receptet kommer från Heléne Johanssons Sötebröd från Brunkebergs bageri. Ett tips är att tillsätta rivet skal från en citron eller en lime i smeten för att få lite motvikt till sötman.

Kokostoppar 20-25 minuter

Du behöver:
75 gram osaltat smör
400 gram ekologiska cocosflingor
2 ekologiska ägg
200 gram ekologiskt strösocker
15 gram vaniljsocker


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda de torra ingredienserna.



Smält smöret i en kastrull.



Häll i de torra ingredienserna och knäck i de två äggen och rör om tills det blandat sig ordentligt.





Låt smeten stå och svälla i 15 minuter.


Vill bara visa upp min jättefina kastrull som jag ärvt efter min mormor- man måste älska 70- talet!!!

Spritsa eller klicka ut smeten på en bakplåtsbeklädd plåt i önskad storlek.



Jag använde händerna till att få ihop topparna lite mer.



Grädda topparna i 10-12 minuter eller tills de fått lite färg på topparna. Ta ut och låt de svalna innan du börjar njuta!





Kommentarer

Populära inlägg