Rostad tomatsås- bättre än ketchup

Jag och tomatsås, en av mina stående luncher på jobbet är köttbullar i tomatsås, tycker det är så himla gott och det är verkligen min cravingmat. Skulle kunna leva på det bara. Men, att göra tomatsås är en egen vetenskap. Ofta köper jag krossade tomater och gör sås på och ofta kan jag uppleva att det blir lite skarpt varför jag blev himla glad när jag hittade det här receptet i Hugh Fearnley-Whittingstalls Grön mat (ha ha, ska inte skriva hur mycket jag gillar Hugh igen), det tar lite tid men det mesta är tid i ugnen och då kan man pyssla med annat under tiden, som att skriva ett annat försenat blogginlägg eller bara kolla på en bra film. Eller försöka klura ut ett bra recept att göra som man kommit på alldeles själv...

Men nu snor vi någon annans så länge:

Rostad tomatsås Cirka 5 dl

Du behöver:
1½ kg- 2 kg mogna tomater, är de stora ska de halveras och helst ekologiska annars från ett land där de inte odlas i megastora växthus
3 finhackade vitlöksklyftor
Några timjankvistar
2 msk raps- eller olivolja
Havssalt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Lägg tomaterna med den eventuella snittytan uppåt på en ugnsplåt. Jag hade bakplåtspapper under, blir lättare att diska då. Ha på timjankvistarna.



Hacka vitlöken (använder min piffiga lilla apparat) och strö över tomaterna.





Ringla över oljan. Salta och peppra generöst.





Ställ in plåten i ugnen och stek tomaterna i cirka en timme tills tomaterna blivit lite skrynkliga och doftar gudomligt.



Låt de svalna i formen i cirka en halvtimme. Ta sedan fram silen och ta i lite tomater i taget som du med hjälp av en stor slev pressar mot silens sida så att all vätska kommer ut ur tomaterna. Töm silen mellan varje tomatomgång.







Fortsätt tills du har slut på tomater (självklart).



Häll upp på en burk eller servera direkt. Perfekt till exempelvis köttbullar, som sås till pizzan, som bas i grytor etc.



Kommentarer

Populära inlägg