Bullar med chokladfyllning

Choklad, vem älskar inte choklad? Ska vi vara ärliga, jag gillar choklad men jag älskar det inte och skulle jag få välja mellan en god kaka och en bit choklad skulle jag välja kakan varje dag (och gärna en liten rackare med lakrits i). Men, nu är det bullexperimenterande på gång och inbillade mig att choklad och bullar skulle passa väldigt bra ihop. Skulle nästa gång även kunna tänka mig att kanske slänga i lite nougat eller varför inte testa att blanda chokladen med vit choklad om man vill ha lite sötare fyllning.

Bullar med chokladfyllning 24 bullar

Du behöver:


Till bulldegen:
500 gram ljummen ekologisk mjölk 3%
50 gram ekologisk jäst
200 gram ekologiskt socker
200 gram smör, osaltat
1100 gram ekologiskt/tillsatsfritt vetemjöl
5 gram oraffinerat salt

Till fyllningen:
200 gr 56% choklad
100 gr smör
50 gr socker

Strösocker till dekorering.

Gör såhär:

Börja med att lösa upp jästen i mjölken. Blanda sedan ner de övriga ingredienserna och kör i maskin i minst 10 minuter tills du fått en elastisk och mjuk deg.



När degen är klar, lägg den på bakbänken och låt vila i cirka 20 minuter.



Under tiden gör du fyllningen. Börja med att smälta chokladen över ett vattenbad. Det är när man lägger chokladen i en porslin- eller metallskål och ställer den över en kastrull med kokande vatten. Låt svalna av och blanda sedan ner den rumstempererade smöret och sockret. Vispa ihop.







Dela degen i två delar. Kavla sedan ut degen tunt och i en rektangulär form.





Stryk hälften av fyllningen över degen.



Börja sedan rulla ihop bulldegen till en tight rulle.



Skär med hjälp av en degskrapa rullen i 3 cm bitar och antingen så sätter du dem på plåten direkt. Enklaste sättet att skära är att dela degen på mitten, sedan mitten igen och sedan den delen i tre delar, då får då hyffsat jämna bullar. Jag valde dock att använda stora muffinsformar då jag vill att de håller formen.











Upprepa med andra delen av degen.

Låt bullarna jäsa under gladpack i rumstemperatur i två timmar.



Under tiden värmer du upp ugnen till 210 grader.

Strö på strösocker. Grädda sedan i mitten av ugnen i 12-14 minuter.



Låt svalna litegrann och avnjut med någon kall dryck!


Kommentarer

Populära inlägg