Squash och mozzarella pastagratäng

Den senaste tiden harr jag börjat äta mer fisk ( där jag alltid strävar efter att hitta msc märkt eller ekologisk fisk- yes little miss perfect) och vegetariskt, har märkt att jag mår bättre av det. Kommer dock inte att gå över till att bli vegetarian igen då jag ibland kan få ett ordentligt sug efter en grym hamburgare (har fått tips om att gå till The Flying elk- ska visst vara stans bästa burgare!). Men vilka är orsakerna till att äta mer veggo? För många är det etiska skäl (något som lett till att jag själv inte äter fläskkött, den djurhållningen är i många fall extremt undermålig ) men också att köttproduktionen tar mer plats och mer resurser än vad produktion av grödor gör. Och det är samma sak här, grödor som vi hade kunnat äta går till att föda djur som vi sen äter likadant som att fisk som fiskas mals ner till fiskmjöl och ges som föda till odlad fisk som exempelvis lax. Sen finns det flera hälsoaspekter av att äta vegetariskt som att frukt och grönt håller magen igång och ger dig bra vitaminer, jag kör numera exempelvis spenatsallad istället för sallad och den vanliga potatisen byts ut mot sötpotatis som innehåller fler näringsämnen som vitamin A som bl.a. stärker immunförsvaret. För att läsa hela artikeln klicka här.

Pastagratäng med squash och mozzarella 4 port


Du behöver:


En klick osaltat smör
500 gram squash/zucchini, ekologisk
3 msk olivolja, ekologisk
2 finhackade vitlöksklyftor
250 gram penne, ekologisk
250 gram buffelmozzarella ( det går bra med vanlig men buffeln bidrar med högre syra)
2 msk 40%-ig vispgrädde, ekologisk
Parmesan, en hård getost eller en annan hårdost med mycket smak till gratineringen
Oraffinerat salt och nymalen svartpeppar ( finns numera som ekologisk- happy days!)

Gör så här:

Börja med att värma upp ugnen till 190 grader. Smörj en ugnsfast med smöret ( för att undvika att gratängen fastnar).

Ta bort ändarna på squashen och skiva den i 3 mm tjocka skivor. Ett tips är att använda en mandolin eller ett rivjärn då du får skivor som är exakt lika tjocka.





Häll olivolja i en stor panna och värm upp på medelhög värme. Ha i squashen. När de börjar puttra lite fint, utan att bli bruna, sänk värmen och ha i salt då det hjälper attraktiv ut vätskan ur squashen. Låt squashen sjuda, rör om ofta och med hjälp av stekspaden bryter du försiktigt upp squashen i mindre bitar. Fortsätt att sjuda tills de blivit som ett fint mos, kan ta upp till en halvtimme ( jag hade i lite extra vatten under tillagningen då jag var orolig att squashen skulle bränna fast). Ha i den hackade vitlöken (jag använder alltid min trogna vitlökshackare , ett av de bästa redskapen jag har i köket) precis innan det är färdigt och känn dofterna spridas.









Koka pennepastan under tiden. Koka gärna 2 min mindre än ordinarie koktid då de tillagas klart i ugnen.



Ha över squashen i en skål. Häll i grädden och rör om ordentligt. Ta sedan fram mozzarellan, bryt den i mindre bitar och ha ner i squashröran. Rör om ordentligt. Salta och peppra. Ha sedan i de nykokta pastan, och gissa vad, rör ordentligt.











Ha i allt i den ugnsfasta formen, ha på den rivna osten och gratinera sedan i ugnen i 20 minuter tills den blir alldeles gyllene. Servera direkt eller ha med i lunchlådan, funkar det också!











Kommentarer

Populära inlägg