Korintkakor

Innan jag gick på semester så hade vi avskedsfika och då testade jag att baka de här kakorna. I annat fall har jag bara stött på korinter (som är en slags minivariant av russin) i den här jullåten där de har korinter till ögon och hattarna på sne. Nu har jag då aldrig använt korinter till ögon, det känns så mycket roligare att använda kristyr. Det här leder mig in på (nu kommer många skrika varför vid sina datorer) att det börjar bli dags att planera för julbakningen. Saffranet är redan inköpt och tänkte lägga det att marineras nu i dagarna så att smakerna verkligen utvecklas ordentligt. Saffran är ju verkligen det bästa jag vet, efter lakrits.

Men, tillbaka till korintkakorna. Jag kommer nästa gång att ha i lite vaniljsocker (cirka 1 tsk) för att få lite mer smak än bara korinterna. Skulle även vilja testa att byta ut det vita sockret mot råsocker eller kanske lite mörkt muscovadosocker för att få en ökad djup i kakorna.

Korintkakor cirka 50 stycken

Du behöver:

200 gram osaltat smör, rumstempererat
75 gram ekologiskt strösocker
150 gram korinter
270 gram vetemjöl, ekologiskt och/eller tillsatsfritt
4 tsk vatten

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.

Rör ihop smör och socker fluffigt med hjälp av en elvisp eller en bakmaskin.





Tillsätt korinterna och rör om.





Tillsätt vetemjöl och vatten. Jag hade i lite ner vatten än i grundreceptet då jag tyckte att det var svårt att skära annars. Rör med hjälp av en slickepott ihop till en smet med stora smulor.




Ha ut degen på bakplåtspapper, forma först med hjälp av händerna och sedan med hjälp av pappret rulla degen runt och (här skiljer jag från originalreceptet) lägg in i kylen 30 minuter så blir den lättare att sköra tunt.



Skär kakorna 1/2- 1 cm tjocka och lägg ut på bakplåtspapper med lite mellanrum mellan kakorna.



Tryck till varje kaka med hjälp av en gaffel.





Grädda de mitt i ugnen 12-14 minuter eller tills de börjat få lite gyllene färg i kanterna.



Kommentarer

Populära inlägg