Pizzadeg

Efter att ha ätit grymma pizzor ute på bl.a. Babette och Taverna Brillo har jag börjat göra en hel del pizza och det går även hemma. Många säger att pizza är så onyttigt, men allt beror helt på hur mycket ost man har på och jag tänker även att man kan använda lite bättre ingredienser om man gör den själv. Det här receptet på pizzadeg är så bra, hittade det i tidningen Hunger och gillar det för att man kan göra en stor deg, dela upp, frysa in och sedan ta fram och tina i kylen när man behöver den. Oftast är det ju det som tar emot när man ska göra pizza, att fixa degen. Så vad väntar ni på- mer pizza till folket! Och det är också perfekt bjudmat, speciellt som gästerna kan vara med och hjälpa till alternativt att alla får ta med ingredienser till sin egna pizza och sen får man testa varandras! Fantasin sätter gränser!

Pizzadeg
Receptet säger 4 pizzor. Jag räknade så att två degklumpar ger en långpanna pizza, men det betor nog på hur tunn/tjock botten man vill ha. Jag vill ha min riktigt tunn. Jag passade på att göra trippel sats och frysta sedan in degbitarna. Tar fram de på morgonen så får de Tina i kylen under dagen. Jag arbetar alltid med ekologisk jäst och tänk då på att degen ibland kräver lite ner jästid.

Du behöver (till en enkel sats):
1/3 pkt färsk ekologisk jäst
3,5 dl vatten
8 dl ekologiskt/tillsatsfritt vetemjöl
1 tsk oraffinerat salt

Gör så här:
Smula sönder jästen i en bunke. Blanda med fingerljummet vatten tills jästen lösts upp helt.



Arbeta först in salt och sedan mjölet (har märkt att gör man tvärtom kan man ibland hamna med en stor saltklump i munnen) till en smidig deg. Det tar 5-7 minuter i maskin och runt 15 minuter för hand.





Forma degen till en jämn degbulle och täck bunken med plast.







Låt degen kalljäsa i kylen i ett dygn. Man kan använda degen med bra resultat redan nu (jag har testat båda varianterna och båda funkar finfint).

Stjälp ut degen på ett bakbord och dela i fyra lika stora delar (för mig blev det åtta små och en stor) och lägg degbitarna i varsin liten plastlåda.









Plasta eller lägg på lock och låt kalljäsa ytterligare 3 dagar i kylen.




Efter tre dagar

Som sagt, kan du i det här läget inte använda degen kan du frysa in den, kom bara ihåg att ta fram den på morgonen så att det tinar ordentligt.




Såhär ser den ut när den tinat

Följ bloggen så får du inspiration, annars tycker jag att en klassisk margerita med tomatsås, mozzarella och tomater är en riktig höjdare. Ha gärna på färsk basilika innan servering.

Kommentarer

Populära inlägg