Yoghurt med honung och nötter

Jag gör inte alltid jätteavancerade saker och det här receptet finns nog i tusen varianter redan på nätet, men det här är min. Min pojkvän kör just nu ett ganska hårt träningsprogram där godsaker och annat är förbjudet och försöker att stötta honom (genom att äta bullar och andra godsaker när han inte är med ha ha ha) så nu i helgen så gjorde jag en lite nyttigare variant på dessert som är superenkel men kräver en 2- 3 timmar att förbereda. Men är desto smarrigare, man kan göra en lite snabbare variant men då blir det också fler kalorier.

Nu kör vi!

Yoghurt med honung och nötter
Du behöver:
Mild yoghurt 3-4%
Honung (av bra kvalité, helst svensk)
Nötter (valfria, vad man gillar eller har hemma)

Har inte angett några mått då mängderna är helt valfria. Tänk på att yoghurten tappar cirka 30% då vätskan rinner av.

Gör såhär:
Börja med att låta yoghurten rinna av med hjälp av att placera kaffefilter i ett durkslag eller en sil. Låt rinna av i 2-3 timmar i rumstemperatur tills yoghurten blir riktigt tjock. Låt den stå på diskbänken då det rinner av mycket vätska. Här kan man göra snabbvariant och köpa 10%- ig yoghurt som är tjock från början men då blir det inte lika nyttigt.


Under tiden kan du hacka nötterna. Jag använde pistage och mandel då jag gillar de bäst. Jag gillar också att behålla skalet på på mandeln. Hacka nötterna i den storlek du vill ha, jag med lite större bitar då det blir lite crunchy.




När yoghurten blivit så tjock som du vill ha den använd en sked och sleva upp i en skål. Ställ in i kylen så att yoghurten kyls av.


Montera sedan ihop desserten genom att varva yoghurt, nötter och honung i olika lager. Ät och njut och tänk samtidigt vad nyttig du är :)


Kommentarer

Populära inlägg