Butternutpumpa med cocosmjölk och chili

Nu var det ett tag sen jag hade ett recept här, vad ska man säga, tiden flyger med nytt roligt jobb, politiska uppdrag, skrivuppdrag och en jättehärlig resa till London där jag köpte boken som det här receptet kommer ifrån. Jag har länge svurit över svenska bokförlags ovilja att översätta Hugh Fearnley- Whittingstalls böcker (nu kommer det en till under våren- wooohoooo) så passade på att köpa hans Three good things på Waterstones (den och generande många böcker till) och den innehåller fantastiskt många bra recept, framför allt många vegetariska vilket går helt i linje med mitt nyårslöfte att äta mindre kött. I grundreceptet har de även med lök men jag har valt att utesluta det, vill du ha med det så ska löken stekas mjuk innan du har i vitlök och chili. Men nu kör vi!

Butternutpumpa med cocosmjölk och chili 4 portioner

Du behöver:

1 kg ekologisk butternutpumpa
2 msk rapsolja eller solrosolja
4 ekologiska vitlöksklyftor, finskurna
2-4 mild röd chili, urfröade och finskurna
1 rågad matsked currypasta (jag hade röd currypasta)
400 ml ekologisk cocosmjölk (en burk)
Saft från ekologisk lime eller citron
Havssalt och förskolan svartpeppar

Använd helst en traktörpanna så att pumpan steks jämnt.

Gör såhär:
Skala och kärna ur pumpan. Skär i mumsbitstora bitar.







Skala vitlöken och skölj av chilin. Skiva i tunna bitar. Värm oljan. Ha i vitlöken och chilin och stek i någon minut. Akta så att inte vitlöken bränner, då måste man börja om från början då det blir en hemsk smak.





Ha i currypastan (jag valde den röda och tyckte den passade perfekt) och låt steka i någon ytterligare minut.



Ha i pumpan med salt och peppar och rör om så att det blandas ordentligt. Stek i cirka två minuter.



Häll på cocosmjölken, rör om ordentligt och sjud blandningen. Ha på locket och koka på svag värme tills pumpan blivit mjuk (men fortfarande ha tuggmotstånd och inte falla samman). Det tog ungefär 25-30 minuter. Rör om då och då.





Smaka av grytan med currypasta (om det behövs) samt salt och peppar. Avsluta med att GA över lite lime- eller citronjuice (glöm inte, det är inte alls samma smakdimension utan den extra syran). Servera tillsammans med ris eller naanbröd. Jag körde rött ris för att vara lite extra nyttig.



Och inläggets sång, min nya absoluta favorit- Cary Brothers Words of mine

Kommentarer

Populära inlägg