Toscakakor efter recept av Roy Fares

Igår kväll var det Roy Fares sista Go' kväll på väldigt länge då han åker till USA i november. Kommer verkligen att sakna de där suktande stunderna man haft framför tv:n lördagkvällarna, allt han gör blir så vackert och ser så gott ut. Halloweentårtan han gjorde igår var så läcker och jag gillar framför allt att han väljer att jobba med marsipan istället med sugarpaste som, trots att det blir snyggt resultat, smakar ingenting. Tack och lov har man hans fantastiska bok Sweet! som tröst i vintermörkret (som i veckan också fick pris som årets bästa dessertbok) och till min födelsedag (som nu känns som att den var evigheter sen, måste för övrigt lägga ut en bild på det fina halsbandet jag fick. Nästan så jag fick infall att döpa om bloggen till Call me cupcake innan jag insåg att cupcakes inte riktigt är min grej) gjorde jag de här underbart goda toscakakorna. Jag gillar när det blir texturskillnader. Den mjuka mazarinfyllningen mot den knapriga nöttoscablandningen som var ovanpå och sen det knäckiga, mrrrrrrm. Ska dock nämna att i originalreceptet i boken så är kakorna även toppade med paranötter men eftersom den inte tillhör mina favoritnötter så valde jag att istället ha på lite extra av de andra nötterna.

Nu kör vi!

Toscakakor enligt recept av Roy Fares

Cirka 20 kakor

Du behöver:

Mördeg:
90 gram florsocker (ekologisk helst)
270 gram vetemjöl (måste jag säga att det ska vara tillsatsfritt)
180 gram rumstempererat osaltat smör
20 gram äggula (ekologiskt)

Mazarinfyllning:
250 gram mandelmassa (gör gärna egen annars försök hitta en utan aprikoskärnor i)
100 gram rumstempererat osaltat smör
110 gram ägg (ekologiska)
60 gram äggula (ekologiska)

Toscatäcke
50 gram pistagenötter
50 gram cashewnötter
50 gram flisad sötmandel (finns i välsorterade mataffärer, annars skålla mandeln och hacka i matberedaren)
50 gram vispgrädde
50 gram osaltat smör
50 gram strösocker
50 gram honung och glykos

Aluminiumformar

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.

Till mördegen så började jag med att sikta florsockret och vetemjölet.


Blanda i en äggula

och sedan smöret och blanda ihop till en jämn deg. Lättast är att använda händerna och knåda ihop degen.

Kavla ut degen till en cirka 3 cm tjock platta. Lägg aluminiumformarna på degen och skär runt om.

Vänd upp och tryck ner degen i formen och skär sedan försiktigt bort överbliven deg.


Lägg de fyllda formarna på en plåt.

Gör sedan mazarinmassan genom att grovriva mandelmassan (gör du egen och den fortfarande är varm så kan du blanda i den direkt) och blanda med smöret i en bunke. Rör ner ett ägg i taget och rör tills smeten är jämn. Har du i alla ägg på en gång brukar det lätt utvecklas till en sörja och det vill man gärna undvika.



Fyll formarna till två tredjedelar ungefär och grädda mitt i ugnen 13-15 minuter. Håll dock koll då olika ugnar fungerar olika.

Höj sedan ugnsvärmen till 200 grader. Grovhacka cashewnötterna och blanda med pistagenötterna och mandelfliset i en bunke.

Blanda grädde, smör, socker och honung (eller glykos) i en tjockbottnad kastrull. Koka upp

sänk sedan värmen och låt koka tills blandningen antar en lätt gyllenbrun färg. Rör om hela tiden.

Häll blandningen i bunken med nötterna och rör om. Och nu gäller det att arbeta snabbt då kolasmeten stelnar snabbt och gärna fastnar både på skeden och på bunkens kanter. Fördela toscasmeten jämnt på mazarinkakorna (det blir svårare ju mer långsamt du arbetar, å andra sidan smälter smeten ut på kakan när den väl hamnar i ugnen). Grädda sedan kakorna mitt i ugnen i cirka 10 minuter eller tills toscasmeten fått en fin gyllene färg.

Ett tips är att plocka upp de nötterna som ramlat av kakorna i ugnen och lägga dit dem på kakorna igen när de är varma. Toscasmeten fungerar som ett klister och nötterna fastnar direkt.

Och voilá, så här blev de:

Här upplagda på mitt fina Jelly Bean trevåningsfat

Och nu kära läsare, nästa inlägg blir mitt 200:e och då har jag tänkt skriva ett inlägg som jag hade tänkt skriva för länge sedan och kommer att handla om en väldigt speciellt person som är en av mina största inspirationskällor, vem det är får ni vara nyfikna på ett tag till.

Kommentarer

Populära inlägg