Aubergine parmigiana

tror jag nämnt tidigare att mitt liv varit rätt hektiskt senaste tiden, eller liv, snarare mycket på jobbet dom tyvärr gjort att jag inte helt orkat med mitt "riktiga liv". Ett av löftena till mot själv har varit att ta bättre hand om mig själv och göra saker jag tycker om. I det har det ingått att börja laga mat igen, eller laga, jag lagar alltid mat men mer testa nya saker. Av någon anledning har det blivit väldigt mycket vegetariskt, kanske är det kroppen som behöver det. En stor inspiration i mitt liv är den engelske kocken Hugh Fearnley- Whittingstall och älskar hans bok Grön mat vegetariskt varje dag från River cottage. Många inspirerande recept och det jag gillar är att många av recepten innehåller ingredienser man redan har hemma. Jag har aldrig varit ett stort fan av aubergine men tänkte att jag skulle ge det en ny chans. Receptet är en slags moussakaaktig historia. Det smidiga med det är att enligt Hugh ska den när den är förberedd kunna kylas och frysas för att tillagas senare, perfekt att göra en regnig dag med andra ord och sedan ha en nyttig middag som det bara är att slänga in i ugnen. Jag har gjort om receptet lite, i grundreceptet var set plommontomater på burk men är lite nojig rörande konservburkar p.g,a. Kemikalier så använde krossade tomater på glasflaska istället. Har inte heller i någon lök men vill man ha det ska det vara två hackade gula lökar i såsen som lägga i samtidigt som vitlöken. Låt den sjuda 10 minuter tills den blir mjuk.

Aubergine parmigiana 6 personer

4 medelstora ekologiska auberginer (cirka 1 kg)
4-5 matskedar olivolja
2 mozzarella á 125 gram, riven i bitar
Cirka 35 gram parmesan, finriven

Till tomatsåsen
2 msk olivolja av god kvalité
Vitlöksklyftor, ekologiska, finhackade (receptet säger tre stycken men avgör själv)
1 kg ekologiska krossade tomater
1 lagerblad
Lite strösocker eller honung (för att ta udden av tomaterna)
Oraffinerat havssalt och nymalen svartpeppar

Gör såhär:

Tvätta av auberginerna och ansa de. Skär de sedan på längden i 3-5 mm tjocka skivor. Använd gärna bredsidan på rivjärnet.







Lägg auberginerna i lager på lager i ett durkslag och strö salt över varje lager. Låt stå i minst en timme så att vätskan dras ut.



Under tiden auberginerna vätskas ut fixar du med tomatsåsen. Börja med att hetta upp 2 msk olivolja i en stor och vid kastrull på medelvärme. Lägg i vitlök (och lök om du vill ha i det) och fräs försiktigt i cirka 10 minuter under omrörning tills det är mjukt. Tillsätt tomaterna med spadet samt lagerblad. Koka upp och låt sjuda i ungefär 30 minuter tills såsen är tjock. Rör om då och då. Krydda med salt och peppar samt lite socker eller honung efter smak. Ta av såsen från plattan.







Och åter till aubergineskivorna. Ta dem ur durkslaget, skölj hastigt av dem och klappa de helt torra med hushållspapper eller en ren handduk.





Hetta på medelvärme upp 1 msk olivolja i en stor stekpanna. När oljan är het steker du aubergineskivorna i omgångar, två minuter på varje sida tills de blir gyllene. Innan varje ny omgång håller du i mer olja, detta då aubergineskivorna drar åt sig mycket olja. Ta upp skivorna och lägg åt sidan.





Sätt ugnen på 180 grader. Jag gjorde som sagt på halva receptet ovan och gjorde bara två lager. Men för du hela receptet så tar du en tredjedel av de stekta aubergineskivorna i botten av en ugnssäker form som mäter cirka 25x20 cm och är minst 5 cm djup. Täck skivorna med en tredjedel av tomatsåsen. Riv av en tredjedel av mozzarellan och riv den sedan i ännu mindre bitar som du klickar ut på tomatsåsen och därefter river du över parmesan i ett tunt lager. Upprepa proceduren tills du fått tre lager med parmesan på toppen.









Ställ in i ugnen i 30-40 minuter eller tills det bubblar och ytan har blivit gyllengul. Ta fram och servera. Den blev nästan godare dagen efter när smakerna sjunkit in ordentligt.






Den här låten, takten i den- så härlig!

Kommentarer

Populära inlägg