Ugnsstekta auberginebåtar

Jag ser mig själv som hyffsat teknisk person, lyckades fixa med min mammas dator i förra helgen oxh brukar inte ha problem med min egen. Men nu, förra sommaren dog min gamla trotjänare sedan fem år. Alla foton, alla filer, borta. Det är så man är glad att man har datasnillen till kompisar. Köpte en ny, som gav upp hör i förrgår. Den hör gången har jag lärt mg ta back- up oxh tror att det jag förlorat är fotografier jag tog till en kommande artikel och listan över vilka låtar jag delat, så det kanske blir lite dubbelt men det betyder bara att jag gillar den musiken lite extra mycket. Tack och lov hade jag sparat alla bilderna på all mat jag lagat :) i annat fall hade det inte varit några problem att göra om. Jag är inget större fan av aubergine men det är receptet från Hugh Fearnley- Whittingstalls Grön mat var riktigt gott. Till skillnad från bokens recept så la jag till en tomatsås för extra matighet. Koka bara upp krossade tomater oxh krydda med salt, peppar och lite honung (bara för att få bort syran). Snabbt, enkelt och gott- kan det bli bättre?


Ugnsstekta auberginebåtar 2 personer

Du behöver:

1 stor ekologisk aubergine
2 finhackade ekologiska vitlöksklyftor
2 nypor torkade chiliflakes eller 1/2 röd chilifrukt, utkärnad och finhackad
2-3 msk olivolja av bra kvalité (jag använde en riktigt bra rapsolja)
Oraffinerat havssalt och nymalen svartpeppar

Yoghurtsås
4-6 msk turkisk yoghurt
8 strimlade myntablad (eller mer, jag hade nog i 40 stycken rivna)

Rivna myntablad för dekorering

Tomatsås (valfritt, var ej med i originalreceptet)

Gör såhär:

Börja med att sätta ugnen på 190 grader. Halvera auberginen på längden. Använd en liten vass kniv och gör skåror i auberginens fruktkött. Skär på snedden cirka två tredjedelar djupt. Beroende på hur stora auberginerna är blir det en 6-10 snitt med 1-2 cm emellan.









Gör marinaden genom att blanda vitlöken och chilin med oljan.



Håll auberginehalvan i handen och kläm till den så att snitten öppnas upp lite. Skeda lite av marinaden över hela auberginen och försök sedan med hjälp av skedens baksida få ner oljan i snitten. Gör likadant med andra halvan.



Lägg auberginehalvorna i en ugnsfast form (jag gjorde detta redan i steget ovan). Salta och peppra efter smak och ringla över lite mer olja. Hela ytan ska vara oljad. Baka i mitten av ugnen i cirka 50 minuter eller tills de blivit gyllenbruna.







Under tiden gör du yoghurtröran genom att blanda yoghurt och rivna myntablad.



Koka även tomatsåsen genom att blanda 250 gram tomater med ett lagerblad. Låt sjuda i cirka 30 minuter tills den reducerat. Smaka av med salt, peppar och lite honung.

Låt auberginerna svalna något. Servera dem antingen varma eller ljumna. Jag valde att göra en tomatsås och gjorde den som en spegel på tallriken, auberginen på, klicka därefter på yoghurtförpackning och strö över extra myntablad. Servera gärna med ett riktigt gott bröd.



Kommentarer

Populära inlägg