Rödlökspizza

För ett bra tag sen nu så la jag upp ett recept på pizzadeg och har sedan dess alltid pizzadeg i frysen för när pizzasuget kickar in. Rödlök är däremot något som inte ofta återfinns i min kyl, jag gillar det, men äter det inte så ofta av olika skäl. Till den här vita pizzan så passar det däremot
utmärkt och sardellerna ger bra sälta till pizzan. Som kuriosa så var all pizza utan tomatsås från början då man från starten trodde att tomaten var giftig.


Rödlökspizza 4 portioner

Du behöver:
Pizzadeg (två degbitar)
1 burk ekologisk créme fraiche
Ekologisk rödlök (jag använde tre stycken men jag rekommenderar att man har fem stycken)
Salt
2 msk ekologisk rapsolja
1 konservburk sardeller (eller mer om man vill, men det är väldigt salt)
Färsk salvia, hackad
Parmesan, en bit finriven

Gör såhär:

Sätt ugnen på 275 grader, sätt samtidigt in en plåt eller en baksten. Det är viktigt att pizzan får värme både under- och ovanifrån.

Börja med att skiva rödlöken tunt, antingen med kniv eller i matberedare. Värm upp en stekpanna och karamellisera löken tillsammans med salt i rapsolja.









Under tiden hackar du sardellerna och salvian. Var lite försiktig med mängden salvia. Den kan vara lätt parfymig och tar gärna över smakmässigt.





Riv sedan parmesanosten. Jag körde i matberedaren då det går fortare.





Kavla ut pizzadegen på ett bakplåtspapper och bred över créme fraiche med hjälp av en slickepott. Fördela den karamelliserade löken, de hackade sardellerna och salvian över pizzan.









Ta ut plåten och lägg försiktigt över bakplåtspappret med pizzan på plåten och grädda mitt i ugnen i 5-6 minuter.
Ta ut pizzan och strö över osten. Servera och njut!






Kommentarer

Populära inlägg