Blåbärscoulis

Jag tror jag skrivit det tidigare, jag är ingen glassmänniska. Men i sommar har jag upptäckt affogato, en underbar skapelse med dubbel espresso och en kula vaniljglass. Det i kombinationen med en ny kompis som gillar glass mer än allt annat. Det var när hen kom på middag som jag gjorde nedanstående glassås. En slät sås som kan hällas över glassen. Kan även tänka mig att den är grym tillsammans med mandelbiskvier. Men så länge kör vi bara sås.

Blåbärscoulis

Du behöver:
5 dl blåbär, frysta går bra bara du tinar de innan
3 msk ekologiskt strösocker/råsocker
1 vaniljstång, ekologisk

Gör såhär:
Ta fram blåbären och låt de tina.



Ta fram vaniljstången, skär försiktigt igenom skalet och skrapa sedan ut fröna.







Mixa alla ingredienser, antingen i en blender eller en matberedare.







Sila igenom en finmaskig sil. Ta gärna hjälp av en slickepott eller sked för att få ut all sås.





Servera till glass eller en chokladdessert.



Kommentarer

Populära inlägg