Fransk clafoutis med blåbär och körsbär

Äntligen är det körsbärssäsong och för den som gillar att gå i skogen, blåbärssäsong och det betyder att man kan njuta av bär i mängder. Körsbär är ju egentligen en stenfrukt och då jag förra året trodde jag hade en stenfruktsallergi undvek jag körsbär hela sommaren, vilket jag nu tar igen med råge. Så otroligt gott och är man lite barnsligt lagd så är det också perfekt att köra tävling om vem som kan spotta kärnan längst. Så, passa på att njuta av sommarens smaker i en fantastisk paj. Receptet kommer från förra numret av Damernas värld och pajen gjordes på midsommar.

Fransk clafoutis med blåbär och körsbär 8 pers

Du behöver:

200 gram färska urkärnade körsbär
200 gram färska blåbär (funkar med både svenska och amerikanska)
1 dl ekologisk créme fraiche
1,5 dl ekologisk mjölk, 3%
2 ekologiska ägg
2 ekologiska äggulor
30 gram vetemjöl, ekologiskt och/eller oraffinerat
1 dl ekologiskt råsocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Rivet skal från 1 ekologisk citron
0,5 dl mandelmjöl
0,75 dl mandelspån
Florsocker att pudra över (valfritt)
Grädde eller glass till servering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.

Börja med att smöra en pajform. Börja med att kärna ur körsbären. Jag har en underbar körsbärsurkärnare som jag använder till de här tillfällena. Häll i körsbären och blåbären.







Vispa ihop créme fraiche, mjölk, ägg och äggulor i en bunke.







Blanda i vetemjöl, råsocker, vaniljsocker, salt, rivet citronskal och mandelmjölet.







Häll hela blandningen över bären.





Strö över mandelspån över kakan.



Grädda i mitten av ugnen i 40 minuter. Låt kakan svalna lite, pudra över florsocker och servera den ljummen med vaniljglass eller lättvispad grädde.






Kommentarer

Populära inlägg