Time to be...happily munching

Jag hade länge en tanke om att om jag en dag skulle öppna ett eget café så skulle det få heta Happy munching. Dessvärre helt grammatiskt inkorrekt och än så länge bara en dröm så bestämde jag mig för att döpa min nya nya blogg till det.

Så varför en blogg och varför nu när det redan finns en uppsjö av mat- och bakbloggar där ute. Jag gör det för mig själv, då jag ser det som en chans för mig att kombinera mina tre stora intressen; matlagning och bakning, fotografering och skrivande. Jag kommer här att skriva om saker jag själv gör men också besök jag gör på caféer och restauranger i Stockholm. Än så länge är jag inte riktigt hajj på det här med bildredigering och bilderna kanske inte alltid är de bästa, men håll ut, jag ska gå kurser och lära mig lite mer om det. Så innan jag sätter igång och börjar skriva om allt nytt jag ska hitta på så tänkte jag bara köra ut bilder på mina gamla kreationer. Enjoy!

2008

Rocker cupcakes. Cupcakes med svartfärgad grädde (min kompis var gravid och fick inte äta cream cheese) dekorerad med jordgubbar.



Blue midsummer night. Moussetårta med en kärna av vaniljpannacotta dekorerad med färska amerikanska blåbär och bladsilver.


Chokladbiskvier dekorerade med oblatfjärilar.


Födelsedagskringlan, en tradition från Lettland där man gör en saffranskringla när någon fyller år och fyller den med en massa godsaker





The blossoming ocean. Den allra första prinsesstårtan jag gjorde under kursen på Medborgarskolan i ledning av Nik Märak.


On cloud nine- den första och enda tårtan jag gjort som varit dekorerad med smörkräm. Personligen tycker jag att tårtorna blir helt fantastiska, men sen smakar de inte så mycket, bara sött. Tror också att det är skälet till att jag inte helt fastnat för cupcaketrenden som pågår.



Blueberry prince- tårtan jag gjorde till min storebror när han fyllde 30 år. En prinsesstårta fulld med blåbärssylt (hemmagjord såklart), dekorerad med blå marsipan och sedan fylld med amerikanska blåbär och dekorerad med bladsilver. Det som var kul med den här tårtan är att jag alltid tyckt att det vore snyggt med en öppning i tårtan och har gjort det med en hel del. Uppenbarligen var jag inte det enda, den som varit på Xoko på Rörstrandsgatan vet att de har samma sak på sin prinsesstårta- great minds think alike ;)


New years craze- prinsesstårta med röd vinbärssylt, dekorerad med röda vinbär och bladguld

2009

Mazarinbotten med vaniljsmaksattgrädde dekorerad med pistagekräm och jordgubbar.


Blåbärsbakelser med mazarinbotten, gräddfyllning med blåbär och gelesocker.


En midsommarnattsdröm. Tårta dekorerad med marängfrosting och fyllning av jordgubbsmousse i två av lagrena och rabarbermousse i ett av lagrena.


Cherry princess. Prinsesstårta (jag vet, den riktiga ska vara utan sylt) med körsbärssylt (köpt) dekorerad med gul marsipan och supergods körsbär.



Black pearl. Utseendet är en rip- off från en tårta jag såg i NK stil men deras var i vitt och guldo. Svart marsipan, björnbärssylt, dekorerad med silverkulor runt om och målad med silverfärg.


Min egen födelsedagstårta. Prinsesstårta med smultronsylt dekorerad med vit marsipan, guldkulor och målad med guldfärg.





på kurs på Marsipanskolan, grodorna användes sedan till:


min storebrors födelsedagstårta. En variant på prinsess där sylten blivit utbytt mot chokladmousse (självklart hemmagjord) och chokladbottnar istället för den vanliga vaniljsmakade. Runt om har jag knytit ett grönt sidenband. Världens bästa tips för att dölja veckan i marsipanen som jag alltid får längst ner.



Christmas lighthouse. Jag gör alltid egen pepparkaksdeg efter ett familjerecept (höll på att få hjärtsnörp i julas då jag inte hittade det efter flytten) och brukar alltid roa mig med att göra egna pepparkakshus. För några år sedan köpte jag en bok som heter Pepparkakshus och mera julbus där det finns en massa roliga mallar på hus man kan göra.



Hemmagjord marsipangris och tomtar.

2010


Arkivtårtan. Gjordes som tack till alla som arbetade på Riksdagens arkiv efter min avslutade praktikperiod där. Prinsesstårta med chokladbottnar fylld med chokladmousse och vispgrädde smaksatt med hemmagjord vaniljkräm. Dekorerad med vit och rosa marsipan. Det här är nog den tårta jag är mest stolt över, hur fin som helst!


Cake 62. Tårtan jag gjorde till min och min storebrors 62 års dag (jag 30, han 62). Fylld med hemmagjord jordgubbssylt och dekorerad med brun marsipan och marsipanäpplen inköpta på Mercat de La Boqueria i Barcelona. Sen att jag blev lurad på priset är en helt annan historia och en lärdom att alltid kontrollera växeln man får tillbaka.


Tomtens släde

2011

Cupcakekurs på CupcakeSTHLM. Skrev ovan att jag inte fastnat i cupcaketräsket, trots det har jag gått kurs i det. Det var kul och intressant, men har inte riktigt fått mersmak för det. Tror att jag är mer av en bulltjej helt enkelt!


Nej, det är inte jag som gör Ferrero Rocer, men t.o.m. jag köper godis ibland. Det andra har jag däremot gjort, lakritstryffel, snöbollar (vitchoklad med citron och kokos), saffranstryffel (som smälter på tungan) och i mitten kanderade chokladdoppade mandlar (recept från Magnus Johanssons bok Lyckas med choklad).

2012

Och här är första matbilden, pommes anna med entrecote och hemmagjord (tyvärr lite lös) bearnaise. Så förbaskat gott!



Pizza på surdegsbotten med mozzarella och tomattopping samt egengjord tomatsås. Toppad med färsk basilika.

Av resterande deg gjorde jag en lite baguette:

Kommentarer

  1. Hej Alexandra!
    Så roligt att du startat en blogg!
    Vilka fina bilder, ALLT ser jättegott ut!

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tänkte att det var dags nu efter att ha klurat på det ett tag. Sen får man se hur länge man håller på.

      Kram,

      Alexandra

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg