En himla massa mat!

Pust, efter två dagar på resande fot har magen ätit en massa mat, av varierande kvalitet. För det första, mat på båt är ingen kulinarisk upplevelse, för det andra, frukost på båt är det desto mindre. är det för mycket begärt att få annat bröd än vitt? Att de ska ha laktosfri mjölk och glutenfritt bröd? Att man ska ha andra pålägg än tråkig ost och korvar som förmodligen består av sammanpressade bitar (ryyyys!) och läskig korv och burkbönor. Horribelt! Buffén på kvällen var väl lite bättre men gul kaviar i ost? Ska inte säga här vad det såg ut som för den kräsmagade...

Men, har också ätit gott. Jag älskar pannkakor i alla dess former men det är väldigt sällan jag gör det själv (men den här veckan så ska det bli galettlunch) och därför är det fantastiskt att komma till Riga där det serveras pannkakor överallt känns det som. Mmm, pannkakor, tog tyvärr ingen bild på pannkakorna som var fyllda med ost och crabfish (ja, jag vet, det är också ammanpressade fiskbitar och ingen krabba, visst är det skönt att jag är konsekvent). Och till det drack jag te med färsk mynta, apelsinzest och honung och en efterrätt bestående av någon pussing med jordgubbssås och en jordgubbe.

Nu är jag förmodligen grinig efter viss brist av sömn efter att ha lyssnat på skrikande neandertalare på båten (nej, de var uppenbarligen inte utdöda) men efterrätten smakade ingenting. Det känns ibland som att lettiska efterrätter är som amerikanska, de är vackra för ögat men smakar ingenting. Men, den här kakan är däremot supergod, biezpienmaize. En efterrätt med vetedeg, gräddfil där man kokkat ut viss del av vätskan och sedan smaksatt med vanilj och russin. Om ni undrar så är den under bullen halvuppäten, kunde inte motstå att börja mumsa redan inne i saluhallen i Riga, så fruktansvärt gott!



Det kommer förmodligen att vara en av årets utmaningar, min mormor brukade när jag var liten göra en biezpienkaka som var gudomligt god. Tyvärr skrev hon inte ner receptet i detalj innan hon dog (och tyvärr dog hon för tidigt, världens bästa mormor) utan bara ingredienserna, tror att jag är redo att försöka knäcka koden i påsk.

Vidare till smoothie med körsbär (som är oerhört poppis i Lettland och en stor personlig smak hos mig), mango och jordgubb. Jättegott och läskande+ att man känner sig lite nyttig.


Och sen idag så avslutades minisemestern lite syndigt med ett besök på Tösses för att äta vad som utsetts till Stockholms bästa semla. Vad jag tyckte?


Den var supergod men jag vidhåller fortfarande att den godaste semlan finns hos Pock på Heleneborgsgatan och på Söderbergs vid Telefonplan.

Och bakningsfronten för mig har legat nere. Jag skulle ha lagt brödet på jäsning i onsdags men kom hem sent och så var det packning. Ska nog köra igång surdegen ikväll. Men, har fått ett ärofullt uppdrag att fixa fika till nästa avdelningsmöte på jobbet, tankarna började snurra, vad sak jag göra, sen pingade det till, det var självklart, något jag älskar att göra men nästan aldrig gör. Vad kan det vara? Svaret kommer nästa helg...

Kommentarer

  1. Söderbergs konditori har jag aldrig varit på!
    Det får bli ett besök där vid nästa Stockholmstur. Och kanske en liten semla. Det är ju så gott!
    Den där frukosten på båten lät inte så bra, huhu.
    Men körsbärs smoothie har jag aldrig gjort, det måste jag absolut prova, har en massa djupfrysta körsbär.

    Önskar dig en bra vecka
    Kram Anncaathrine

    Just nu har vi en utlottning på Blommiga Rutans blogg. Jätteroligt om du vill vara med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättetrevligt, men de har bara bord ute på sommaren, annars får man köpa med sig.

      Har anmält mig till tävlingen, självklart vill man inte missa den chansen :)

      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg