Söderbergs

Tänk att det tog mig två hela dagar att nämna detta mitt alldeles mesta favoritbageri. Stället där jag räknat ut att en stor del av matbudgeten spenderas varje månad. Jättegott bröd utav en av Sveriges bästa bagare Mattias Wallmark (som är medlem i svenska bagarlandslaget) som ligger här vid Telefonplan. Självklart var det där jag valde att köpa mina semlor idag på semmeldagen (har redan tjuvstartat och ätit semlorna där ett antal gånger) och jag var inte ensam, det var en lång kö utanför. Det jag nog gillar bäst och som ger mig grymma nostalgikänslor är semmelpåsarna:


Exakt likadana som de hade på Humbles, bageriet i Gnesta som i mitt minne fortfarande har de godaste semlorna med utblandad mandelmassa i grädden.

Fiffigt på Söderbergs är också att de sätter in papp runt semlorna i påsen så de slipper se helt massakrerade ut när man kommer hem:


Då är de fortfarande såhär fina:


Och hur goda som helst, det jag gillar bäst är att det är lite större mandelbitar i mandelmassan vilket ger en viss crunchighet och textur.


Glad semmeldag!

Kommentarer

Populära inlägg