Lakritskola

Jag älskar det här receptet, dock har jag varje år lika stora problem att hitta tidningen där jag hittade receptet, det är tur att det är så enkelt att komma ihåg. Det här kickar också igång julbakssäsongen för mig, ska jag vara ärlig så gjorde jag saffransbröd redan för några veckor sedan (recept kommer snart) men nu sätter det igång på allvar då jag tänkt ha adventsfika här om några veckor så helgen har gått åt lite till planerande, skapande av inbjudningskort och kolakokande.

Så här kommer det:

Lakritskola
Du behöver:
2 dl vispgrädde (helst ekologisk, men som ni ser har jag fuskat)
2 dl mörk sirap (man kan även ha ljus men jag tycker den mörka ger djupare smak)
2 dl strösocker , ekologisk
1 msk glykos
2 dl turkisk peppar


Gör såhär:
Mät upp alla ingredienserna. Ett tips när man ska hälla i sirapen är att man först har i grädden. Gräden fungerar då som "smörjmedel" i dl måttet och sirapen rinner lättare ur dl måttet.



När det gäller den turkiska pepparen så brukar jag alltid försöka slå sönder den i småbitar innan den får gå in i kastrullen. Anledningen till att man gör detta moment är att karamellerna smälter snabbare under kokningen.

Börja med att lägga karamellerna i en plastpåse

Täck över med en handduk (påsen går ibland sönder och man vill inte att det ska hoppa turkisk peppar i ögonen)

Tänk på någon som du är irriterad på ( i mitt fall var det för tillfället inte så svårt) och banka järnet. Jag använde min kavel men du kan även använda en hammare exepelvis.

Lägg karamellerna i kastrullen och koka upp.




Koka upp kolan tills den klarar kulprovet eller om du har en sockertermometer så ska den koka upp till 120 grader.

Kulprovet gör man genom att hälla lite kola i ett glas med kallt vatten. Går det att forma som en kula så är kolan dags att hälla upp i en bakplåtspapper beklädd form 20x30 cm. Akta händerna när du häller. Jag hade oturen att få varm kolasmet på handen för några år sedan och har fortfarande ett brännmärke kvar på högerhanden som minne.



Låt svalna och lägg sedan in i kylen i några timmar och låt stelna ordentligt. Ta sedan fram den, skär upp bitar cirka 2x2 cm med en riktigt vass kniv.

Paketera kolorna i upklippt bakplåtspapper och lägg i platspåse.


Det blir ungefär 80 kolor på det här receptet och de går utmärkt att frysa ner fram tills jul. Tyvärr så har påsens innehåll en tendens att krympa under tiden fram till jul, ett hett tips är att man knyter åt det riktigt hårt ;)

Ett tips om man vill vara lite extra onyttig är att doppa kolorna i mörk choklad (när de fortfarande är kalla) och sedan strö havssalt över.

Kommentarer

Populära inlägg