Pepparkakor

Det är lustigt, när jag för en gångs skull har ett recept som är mitt eget, eller nja, snarare ett familjerecept så tänker jag inte dela med mig. Det är världens bästa recept på pepparkakor och jag är säker på att varje familj har de. Det jag gillar med de här är hettan och att de är lite lätt knäckiga. Jag gjorde degen förra veckan och började baka ut den igår.

Sen har jag en jättestor samling av pepparkaksformar av sånt som jag dels ärvt men också köpt, bl.a. från Formina, men fina finns även på Bagaren och kocken och på julmarknader jag varit på. Den största favoriten är dock en i koppar i form av en sjöko. Den letade jag efter i flera år innan jag hittade en i USA. Tyvärr så kunde man inte beställa till Sverige men skickade iväg ett mail och fick till en specialbeställning. För den som inte förstått det så är sjökor mitt absoluta favoritdjur och kan samtidigt slå ett slag för Save the manatee club där man kan adoptera en egen sjöko.

Det enda trista med att göra pepparkakor är att det tar sån tid. Den första plåten är jätterolig, andra plåten hyffsat rolig

vid plåt tio börjar man tycka att degen bara växer (som en evighetsdeg) och börjar hysteriskt börja äta varje degsnutt du kommer över.


För att göra en lång historia kort så ligger resterande deg nu i kylen och ska bakas ut imorgon. För att göra det lite roligare, sätt på en skiva julmusik och yla eller sjung i takt, kör några snygga moves så kommer bakningen att gå i ett naffs :)

Kommentarer

Populära inlägg