Chokladbiskvier

Det är dags för mig att ta lite sommarlov från bloggen, de här underbara sommarkvällarna tänkte jag hitta på annat roligt och inte bara sitta framför datorn och uppdatera bloggen. Under uppehållet kommer jag dock att fortsätta baka så att jag kan förgylla er tillvaro med inspiration, tips och recept under hösten. Alla säsongsavslutningar behöver något storslaget och min består av chokladbiskvier, rätt pilligt, rätt trixigt (med fel recept och proportioner kan det bli en röra) men ack så gott i slutändan. Receptet kommer från Vete- Kattens bok Konditori Vete- Katten. Originalreceptet säger 80 biskvier men jag får bara ut cirka 40 stycken (+/- de två som hamnar i magen under bakandets gång...)

Vad säger ni;
NU KÖR VI!!!!!

Chokladbiskvier
Du behöver:

Biskvimassa:

250 gram mandelmassa (gör gärna egen!!)
125 gram ekologiskt strösocker
65 gram ekologisk äggvita

Smörkräm:
250 gram osaltat rumstempererat smör
45 gram ekologisk äggvita
5 gram citronsaft
125 gram ekologiskt strösocker
125 gram 70%- ig choklad

400 gram 55%- ig choklad att doppa biskvierna i

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.

Börja med att göra biskvierna genom att blanda mandelmassan med strösockret och en tredjedel av äggvitan






rör till en klumpfri massa. Jag brukar göra den här biten i matberedaren då den slår sönder alla klumpar. Annars är det att vispa hårt (riv i så fall gärna mandelmassan på ett rivjärn) för hand eller ta en elvisp eller liknande till hjälp. Tillsätt sedan äggvitan lite i taget och rör tills det inte finns några klumpar.


Och nu har jag äntligen fått tag på spritspåsar, rätt många faktiskt...och sjalen är inköpt på Cordon bleu för fyrtio kronor (4 kronor styck).


Är man själv och ska fylla en spritspåse kan det vara lite trixigt att hålla spritspåsen i en hand och samtidigt få ner allt i den. Mitt tips är att ha påsen i en vas eller liknande och sedan använda båda händerna till att få ner smeten i påsen.




Greppa sedan spritspåsen nertill och den andra handen upptill och kläm lite lätt med den och spritsa ut femkronestora bottnar på en bakplåtsbeklädd plåt.


Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda i 12-15 minuter. Ta ut och låt svalna.


Pensla sedan vatten på baksidan av bakplåtspappret, låt stå i fem minuter och lossa sedan biskvierna försiktigt.




Lägg ut dem på bakplåtspapper i väntan på att smörkrämen görs iordning.

För att göra smörkrämen separerar du vita från gula antingen genom att använda händerna (de ska då vara rena och torra) eller genom att låta äggulan gå mellan skalen och äggvitan sakta rinna ifrån.




blanda sedan äggvitan med citron och strösockret i en metallbunke. Sätt metallbunken i ett vattenbad (en kastrull med kokande vatten) och värm detta under noggrann omrörning till 55-60 grader (eller tills sockerkristallerna har smält).




Ta sedan av bunken ur vattenbadet och vispa smeten kall med en elvisp tills den blir en marängsmet.


Tillsätt det rumstempererade smöret och vispa det lätt och luftigt i 20 minuter.

Fördelen med att jobba i en ostbutik är att man får köpa franskt osaltat smör till en billig penning.



Smält sedan chokladen i ett vattenbad och värm den till 55 grader.

Jag köper den här chokladen från Coop som är en av de få som jag hittat som är tillsatsfri



Häll sedan den smälta chokladen i en jämn stråle ner i krämen och blanda ordentligt.




Ta sedan en botten i handen, bred på smörkrämen med hjälp av en kniv, skrapa av den överflödiga smörkrämen på bunkens kant och försök få till en så toppig kräm som möjligt. Det är rätt pilligt och ibland kan det löna sig att göra en omgång, lägga i kylen en kortis och sen fylla på med mer smörkräm.






Sätt in biskvierna i kylen och låt de stå tills de stelnar (jag hade mina över natten).

Ta ut biskvierna och låt de stå ute i 30 minuter innan det är dags att doppa dem i tempererad choklad.
Börja med att finhacka chokladen.


Och ha hälften av chokladen i ett vattenbad som du värmer upp till 48-50 grader.


Häll i resten av chokladen och rör om tills temperaturen kommer ner till 27-28 grader.


Värm därefter upp chokladen till 31-32 grader och sedan är den färdig att användas.


Ta tag i biskvien, doppa i chokladen (bered dig på en riktig kladdikladdstund och ha en handduk i beredskap bredvid), ta upp biskvin från chokladen och skaka av överflödig choklad.




Ställ på en bricka med bakplåtspapper och låt stelna.


Ät och njut av mandelmassa, smörkräm och choklad och glöm allt vad beach 2013 heter!


Glad sommar! Och notera matchning av solglasögon, klänning och flip- flop- oh la la


Har inte bestämt än hur länge uppehållet kommer att vara men är tillbaka någon gång i augusti ( eller tidigare, jag brukar inte kunna hålla mig borta länge)

Kommentarer

Populära inlägg